Škola budoucnosti: interaktivita a žádní učitelé

Karel Javůrek  |  Počítače

Systém školní výuky se nezměnil takřka několik století. Stále tu máme učitele, kteří skupině žáků stále dokola vysvětlují tu stejnou věc. Efektivnější škola se ale už blíží.

Už jste smíření s tím, že v práci vás brzy nahradí stroje. Víc než znalosti nabyté ve škole je důležitá kreativita a schopnost přizpůsobit se. Jsou na to ale připraveny i školy?

Přibližně v patnáctém století, v rámci tehdejšího Rakouska pak až v 18. století, byla zavedena povinná školní docházka. Inteligence zkrátka hraje důležitou roli ve vývoji a konkurenceschopnosti státu, takže je to i strategická volba pro budoucnost. Povinná školní docházka se v současnosti obvykle vztahuje na vývojové období 6 až 16 let. Další fáze výuky už nejsou povinné, ale z dnešního i budoucího pohledu jistě velmi důležité.

Efektivita výuky je však velmi nízká a z hlediska dnešních možností zastaralá a nedostatečně objektivní. Jeden učitel zvládne v jednu chvíli „obsloužit“ přibližně třicet žáků, specializuje se pouze na jeden obor a jeho hlavním úkolem je znovu a neustále dokola opakovat ty samé a stejné přednášky, které si napsal před mnoha lety.

Přitom činnosti, které se opakují stále dokola, jsou ve frontě na automatizaci první na řadě: viz článek „Stroje vás nahradí v zaměstnání, připravte se“.

Stará výuka a nekvalitní učitelé

Zatím pomiňme, že prosté zapamatování základních informací, které lze během pár sekund získat zadáním do vyhledávače, nemá žádný smysl. Natož ze schopnosti takového zbytečného a „hloupého“ zapamatování vůbec někoho zkoušet. I jinak má ale dnešní školní systém mnoho dalších negativních aspektů.

Už jen pohled na takovou literaturu je v našich končinách zcela nesmyslný. Ve většině případů se jedná o zkoušení termínů, dat a přiřazení. Správnou cestou jsou slohové práce, kdy žák skutečně musí dílo přečíst a vyvodit z něj své závěry a dojem. Učení se navíc týká i děl, které se především z pohledu starších učitelů často přeceňují, jelikož je ve své době měli povinné a chyběl velký výběr. To je jeden z největších problému současného školství.

Školní výuka v Prusku roku 1846 (Foto: Wikipedia)
Školní výuka v Prusku roku 1846 (Foto: Wikipedia)

Nemůžeme popisovat jednotlivé učitele zvlášť, ale stejně jako v jakémkoli jiném oboru i ve školství se vyskytují špatní a dobří. Rozdíl je často tak zřetelný, že ho pozná i každý žák. Jako rodič ale chcete, aby vaše dítě dostalo to nejlepší vzdělání, v ideálním případě od toho nejlepšího z nejlepších. A to současný školní systém nemůže nabídnout, natož zaručit. Řešení budoucnosti se ale naštěstí už rýsuje.

Nejlepší výuka pro každého a zdarma

Internet a počítače nabízí nové možnosti, a bylo tak jen otázkou času, kdy začnou tvořit i pilíř výukovému systému. Jmenujme za všechny Khan Academy.

V roce 2004 se vystudovaný Salman Khan (MIT, Harvard) rozhodl svého mladšího bratrance dálkově naučit základy matematiky přes internet. Později se rozhodl své úsilí zefektivnit, takže veškeré učební přednášky nahrával na video. Nevystupoval však před kamerou, ale pomocí virtuální tabule s dotykovým perem a nahrávacím softwarem pro obrazovku vysvětloval jednotlivé sekce matematiky záživnou formou.

Na obrazovce se tak zobrazuje virtuální tabule, na kterou Khan kreslí potřebné úlohy a zároveň vše popisuje a vysvětluje, včetně příkladů. Veškerou tuto výuku připravoval ve svém volném čase.

Salman Khan, který pomohl už několika milionům žáků s výukou s parafrázovaným volebním heslem Baracka Obamy
Salman Khan, který pomohl už několika milionům žáků s výukou s parafrázovaným volebním heslem Baracka Obamy

Khanova výuková videa se stala natolik populární, že mohl v roce 2009 opustit své původní zaměstnání a věnovat se jejich tvorbě naplno. Velké popularity si všiml i Bill Gates, kterého zaujal nejen koncept, ale i zajímavá a efektivní výuka. Jedno video na určité téma není delší než půl hodiny, vše je popisováno i obrazně ukazováno.

Sám Bill Gates se tímto způsobem začal pravidelně učit se svým synem ve všech oblastech od matematiky až po biologii. Největším překvapením však pro něj bylo, že Khan s velmi malými prostředky dokázal natočit více než 1 600 videí a poskytnout tak kvalitní a standardizovanou výuku pro kohokoli. Offline verze přednášek se navíc posílají i do míst, kde internet zatím není k dispozici.

Komplexní systém i více jazyků

Khan získal spoustu ocenění a vyskytl se i v hledáčku nejrůznějších organizací, které mu s přispěním několika milionů dolarů pomohly založit unikátní web KhanAcademy.org. Na něm všechna tato videa sdružuje a poskytuje tak komplexní výukový program, který je na hony vzdálen od čehokoli, co je dnes možné vidět ve školním systému.

Na videu si můžete prohlédnout, jak je KhanAcademy organizovaná. Kromě přednášek jsou zde i testy a různé statistiky výsledků.

Na stránkách Khan Academy se přihlásíte prostřednictvím účtu na Facebooku nebo Googlu a můžete se rovnou pustit do výuky. K dispozici jsou videa a příklady z různých oblastí: přes algebru, chemii, fyziku, ekonomii, astronomii, finančnictví, geometrii až po kapitálové trhy. V současnosti je na webu více než dva tisíce videí, přičemž další přibývají a navíc jsou postupně překládány i do dalších jazyků. Postupem času se počítá i se zapojením dalších odborníků z celého světa.

Už dnes navíc funguje kompletní systém výuky, kdy žák má perfektní přehled nad probraným učivem, za které získává body podle obtížnosti. Pro šikovnější jsou připraveny odměny za vyřešení těžších příkladů, za rychlost a podobně. Systém tak má i hravou formu, kterou studenti jistě ocení.

Po výuce, kterou si díky videu můžete kdykoli zopakovat, zastavit či přehrát určitý úsek znovu, můžete své znalosti okamžitě otestovat na testech. Pokud si nevíte rady s vyřešením příkladu, můžete si postupně nechat poradit pomocí postupných nápověd. To si však systém samozřejmě zapamatuje a v přehledném systému se na grafech a statistikách můžete podívat, kde jste neuspěli, co přesně dělalo problém, kde jste potřebovali nápovědu a kdy jste se co učili.

Statistiky ocení také rodiče, kteří získají přehled o svém dítěti: co se učí, co ho nejvíce zajímá, kde dosáhl nejlepších výsledků či jak se zlepšuje. Pod jednotlivými výukovými videi lze pokládat i otázky, možná je i komunikace s učitelem.

Na videu si prohlédněte oficiální prezentaci Khan Academy.

Sociální interakce

Dobře, výuka bude kvalitní, interaktivní a ke každému se dostane pomocí internetu a videa. Školy jsou zbytečné, neefektivní. Vyvstane však problém se sociální interakcí, kterou by měl každý jedinec projít. Ve škole tak sice máme šikanu, násilí, špatné učitele, ale na druhou stranu většinu těch, kteří pomáhají. K tomu nové kamarádi, první lásky a různé výchovné lekce ze života, které se částečně podílejí na vývoji osobnosti. Lze se bez tohoto vedlejšího efektu školy obejít?

Pokud se na věc podíváme z trochu většího úhlu, zas tak velký problém to není. Děti mohou stále komunikovat a sociálně se rozvíjet venku s kamarády a klidně každý den. Pomocí internetu a videokonferencí si navíc také můžou psát i volat, probírat své problémy, řešit banální, ale z pohledu dítěte důležité věci.

Digitální éra výuky tak ve výsledku nabízí zejména výhody, které navíc budou stále sílit. Moderní výuka, která bude spoléhat na nejnovější technologie, je správná budoucnost.

Za nějakých pár desítek let tak možná děti neprožijí zamilování do nové učitelky, ale zato se budou učit zábavnou a efektivní cestou, která bude připravena těmi nejlepšími odborníky na dané téma. Ať už budete v Africe nebo v Americe, stále budete mít možnost zdarma získat znalosti, které si před pár desítkami let mohli dovolit pouze ti nejmajetnější. Vytratí se tak rozdíly, nebude záležet na tom, odkud pocházíte a jaké možnosti v lokálních podmínkách máte k dispozici.

Nejčtenější