Šesté velké vymírání

Jaroslav Petr  |  Příroda

Je současné vymírání pozemských organismů vyvolané člověkem srovnatelné s velkými vymíráními, jaká poslala na věčnost trilobity nebo dinosaury?

Vymírání je přirozená věc. Ze čtyř miliard druhů pozemských organismů, které se na naší planetě vyvinuly, jich už 99% zase vyhynulo. Organismy, které evolučně neobstály, průběžně mizí. Občas ale nabere vymírání závratné tempo. Nastartoval už člověk masakr velkého kalibru?

Velká pětka nebo šestka?

Vědci se shodli, že skutečně velkých masových vymírání se odehrálo za existenci pozemského života celkem pět. To největší nastalo před 251 miliony roků na konci období permu a vymazalo ze zemského povrchu 96 % všech tehdejších druhů. Naposledy se něco podobného odehrálo před 65 miliony roků, kdy intenzivní sopečná činnost v kombinaci s dopadem kosmického tělesa do oblasti dnešního Yucatanu vyhubila tři čtvrtiny všech pozemských druhů a poslala na věčnost do té doby bezkonkurenčně vládnoucí dinosaury.

Podívejte se na video s největší masovou extinkcí na konci permu.

Všechna vymírání „velké pětky“ vyhubila více než 75 % tehdejších druhů. Trvala však dlouho. Zabrala tisíciletí či miliony let. Člověk zasahuje do přírody tak razantně, že nám mnohé druhy rostlin a živočichů doslova mizí před očima. Neměli bychom do „velké pětky“ zahrnout i současný stav a rozšířit ji na „velkou šestku“?

Přežijí ohrožené druhy?

Tým vědců vedený Anthonym Barnoskym z University of California v Berkeley se pokusil ve studii publikované prestižním vědeckým týdeníkem Nature zhodnotit současné „šesté velké vymírání“ a porovnat jej s vymíráními „velké pětky“.

Za posledních pět století poslal člověk na věčnost dlouhý zástup rostlin i živočichů. Přesto zůstává druhová pestrost Země z valné části kompletní. Obvykle se nepodařilo vyhubit více než 1% organismů. To platí například o savcích, ptácích, plazech, obojživelnících i rybách. Z plžů jsme však už vyhubili 13 % druhů a z mlžů asi desetinu. Mohlo by se zdát, že na tom nejsme tak zle.

Barnosky se však zevrubněji podíval i na ohrožené druhy a tam je situace podstatně horší. Ze savců hrozí vymření pětině. Mezi obojživelníky je ohrožen bezmála každý druhý druh. Mezi cykasy hrozí vymření dvěma třetinám druhů.

O tom, jestli lidé skutečně rozpoutají šesté velké vymírání, rozhodne právě osud ohrožených druhů. Pokud se většinu z nich povede zachránit, pak si Země udrží celkem slušné spektrum organismů a nic vážného se nestane. Jestli ale většina ohrožených druhů zmizí – a je jedno jestli zítra nebo za tisíc let – pak je jisté, že jsme rozpoutali masové vymírání srovnatelné s koncem dinosaurů.

Doporučené odkazy: