Seděl jsem sám v přeplněném kupé

Jaroslav Matějka  |  Auta

Smart Fortwo Coupé 52 mhd

Tohle vozítko mne nejprve rozesmálo, přiznávám. Když jsme se do něho totiž usadili dva chlapi, já a fotograf, nebylo v něm k hnutí. Oba jsme seděli „naštorc“, abychom se vešli, a smáli jsme se snad dobrých deset minut. Čert ví, co nás pobavilo více, zdali ta naše nemotorná pozice, či design interiéru. Je totiž rozverný, stejně jako celý vůz sám. Působí hodně svěže a optimisticky.

Pokud se smartem chcete brouzdat jen po městě, není lepší volba. Zaparkujete vždy, protože „půlmísto“ najdete všude. Ocenil jsem také, jak byl svižný a obratný, kudy všudy se protáhl v nekonečných kolonách táhnoucích se Prahou. Pokud s ním však chcete vyjet na okresní silnice, či dokonce na dálnici – tak to už je o něčem jiném. Z minivozítka se stal outsider. A to za hodně velké peníze.

Smartu totiž rozhodně neprospívaly rozbité české silnice. Vůz kvůli krátkému rozvoru téměř nepéroval, v kabině jsem schytával tvrdé údery, když jsem se nestihl včas vyhnout byť i sebemenší díře ve vozovce. A stejně tak to bylo i s příčnými nerovnostmi. Řízení bylo prazvláštní, hodně neurovnané. Větší výška, menší šířka a neobvykle malá délka smartu mi dávaly zabrat. Ještě že jsem měl v ruce skvěle tvarovaný volant potažený kůží a seděl jsem v pohodlné sedačce.

Co mne na zasněžených silnicích, z nichž jsem měl strach (zbytečně!), bavilo, tak to byl zadní pohon vozu. A pak také síla litrového motoru. Se 750 kilogramů „lehkým“ vozem dokázal zacvičit. K největším přednostem testovaného smartu patřil bezesporu systém nazvaný micro hybrid drive. Pomáhal výrazně šetřit pohonné hmoty. Vypínal totiž motor kdykoli, kdy ho nebylo třeba − nejen při stání, ale už ve chvíli, kdy jsem brzdil a rychlost jízdy klesla pod osm km/hod. Motor se znovu nastartoval, když jsem přidal plyn či na křižovatce přesunul nohu z pedálu brzdy na pedál akcelerátoru.

Zmínku zaslouží ještě nová automatizovaná manuální pětistupňová převodovka. Ovládá se dvěma způsoby, vždy bez pedálu spojky. Buď je tu funkce softip (manuální řazení), nebo softouch (automatické řazení). Chvíli mi trvalo, než jsem se s ní sžil. Když jsem totiž chtěl zrychlit agresivně, jen jsem způsobil problémy. Robotizovaná převodovka totiž reagovala s velkými prodlevami. Brzy jsem pochopil, že je třeba se vozu podvolit. Nabízí jemnou techniku a stejně takové vyžaduje i zacházení.

Technické údaje:

Motor: řadový tříválcový benzinový motor
Zdvihový objem: 999 cm3
Výkon: 52 kW
Převodovka: automatizovaná manuální pětistupňová
Rozměry: 2695×1559×1542 mm
Zavazadlový prostor: 220 l
Maximální rychlost: 145 km/h (elektronicky omezena)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,3 s
Kombinovaná spotřeba: 4,3 l
Cena: 317 000 Kč (výbava Passion)
První cena vozu: 236 000 Kč (výbava Pure)

Konkurence:

Fiat Panda 1.1 – výkon: 40 kW, rozměry: 3538×1589×1540 milimetrů, maximální rychlost: 150 km/h, kombinovaná spotřeba: 5 l/100 km, akční cena: 181 900 Kč (výbava Active)

Kia Picanto 1.0 – výkon: 46 kW, rozměry: 3535×1595×1480 milimetrů, maximální rychlost: 150 km/h, kombinovaná spotřeba: 4,9 l/100 km, akční cena: 234 980 Kč (výbava Comfort)

Plusy:

  • ekonomický provoz
  • design
  • skvělý výhled

Mínusy:

  • vyšší cena
  • tuhý pedál brzdy

Zdroj: E15

Nejčtenější