Sebevražedná planeta

J. PETR  |  Vesmír
Sebevražedná planeta

Britští astronomové odhalili v souhvězdí Fénixe planetu, která balancuje na pokraji zániku. Následků katastrofy se nemusíme bát. Od planety nás dělí propast 400 světelných let. Planeta označovaná jako WASP-18b je desetkrát hmotnější než gigant naší sluneční soustavy Jupiter. Obíhá nebezpečně blízko své mateřské hvězdy, od které ji dělí pouhé 3 miliony kilometrů. Pro srovnání, Jupiter obíhá kolem Slunce po dráze s poloměrem 500 milionů kilometrů a přesto jeho gravitace dokáže posunout těžiště Slunce o 10 000 kilometrů.

Planeta WASP-18b cloumá svou hvězdou mnohem větší silou. Na jedné straně ji hrozí roztrhání na kusy. Protože však velmi rychle ztrácí rychlost, může se nakonec také zřítit na povrch své hvězdy. V každém případě by měla planeta WASP-18b zaniknout během pouhých 500 000 roků. Astronom Andrew Collier Cameron je přesvědčen, že zánik planety přesto není neodvratný. Těsná blízkost dvou velmi hmotných těles může vyvolat turbulence, jež mohou prodloužit planetě WASP-18b život až na 500 milionů roků.