Seat Ibiza ST 1.4 16V

Jaroslav Matějka  |  Auta

Je kvalitní, hezká a nudná. Řeč je o nové Ibize, od které španělský Seat očekává, že se výrazně prosadí proti konkurentům ve své třídě.

Hned při prvním usednutí za volant jsem si uvědomil (zřejmě už po sté), že nebylo chytré dát na první dojem. Design vozu měl sice sportovní šmrnc, ale auto samotné mne zaskočilo svým až lenivým projevem. Čtrnáctistovce motoru trvalo dlouho, než 1055 kilogramů vážící kombík rozpohybovala.

Je to rodinný vůz, může hned znít námitka, ale přesto. Motor byl nepružný, probouzel se až při třech tisících otáčkách za minutu, převody byly dlouhé. Radím poohlédnout se po jiné motorizaci, třeba si připlatit za model s motorem 1.2 TSI (77 kW).

Co se týká řízení, nebylo Ibize moc co vytknout, ale ani co pochválit. Bylo to takové pevné, jisté, bezpečné, očekávané – jedním slovem nevzrušivé. Čekal jsem dynamiku, vůz pokropený živou vodou, vždyť Ibiza se měla stát odpovědí koncernu VW (kam Seat patří) automobilce Alfa Romeo a jejím modelům, ale dočkal jsem se něčeho jiného.

Údaje na přístrojové desce lze přečíst snad jen s lupou

Na druhé straně Ibiza toho nabídla hodně, co se týkalo komfortu, výbavy. Použité materiály v interiéru byly kvalitní, zpracování přesné. Velkým plusem byla také variabilita zavazadlového prostoru a přístup do něj. Hrana karoserie byla posazena velmi nízko, nepřekážela při nakládání.

Objem zavazadelníku v přímém porovnání s konkurencí obstál. Pokulhával za Fabií o padesát litrů a Renaultem Clio Grandtour o devět litrů, ale byl větší než u Peugeotu 207 SW o 93 litrů. Co se týkalo prostoru na sedadlech, Ibiza jím nešetřila vpředu, vzadu už to bylo horší. Líbivý tvar karoserie si vybral svoji daň.

Příjemně mne překvapila spotřeba. Jezdil jsem za inzerovaných 5,9 litru na sto kilometrů. A závěr? Kdo čeká románský šmrnc, jižansky horkokrevné auto, ten ať si nechá zajít chutě. Ibiza je auto překvapivě německé. Bezpečné, solidní, nudné.

Technické údaje

Motor: zážehový
Zdvihový objem: 1390 cm3
Výkon: 63 kW
Převodovka: manuální pětistupňová
Hmotnost: 1055 kg
Rozměry: 4227×1693×1445 mm
Zavazadlový prostor: 430/1164 l
Maximální rychlost: 177 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,3 s
Kombinovaná spotřeba: 5,9 l
První cena vozu: 248 900 Kč (1.2, 51 kW, výbava Reference)
Cena testovaného vozu: 299 900 Kč (výbava Style)

Konkurence

Škoda Fabia Combi 1.2 TSI – výkon: 63 kW, rozměry: 4247×1642×1498 mm, max. rychlost: 178 km/h, zrychlení 0–100 km/h: 11,8 s, komb. spotřeba: 5,2 l/100km, cena: 289 900 Kč (výbava Ambiente)

Renault Clio Grandtour 1.2 TCe – výkon: 74 kW, rozměry: 4228×2025 mm, max. rychlost: 186 km/h, komb. spotřeba: 5,5 /100km, akční cena: 287 900 Kč (výbava Expression)

Plusy:

  • moderní vzhled
  • snadný přístup do zavazadlového prostoru

Mínusy:

  • nevýrazné jízdní vlastnosti
  • malá pružnost motoru
Hlavní předností nového Seatu Ibiza je jeho vzhled

Zdroj: E15
Foto: Jaroslav Matějka, SEAT

Nejčtenější