Rosetta navštívila Lutetii

Jaroslav Petr  |  Vesmír

Tři tisíce kilometrů je na Zemi pořádná dálka. Ve sluneční soustavě je to však jen malý kousek. Proto je hodnocen průlet sondy Rosetta ve vzdálenosti 3 162 kilometrů od asteroidu 21 Lutetia jako „velmi těsné přiblížení“.

Sonda nasbírala o asteroidu obrovské množství dat, která budou vědci vyhodnocovat po několik následujících let. 21 Lutetia byla objevena v roce 1852 astronomem Hermannem Goldschmidtem v Paříži jako jednadvacátý asteroid. To se odráží i v jejím označení, protože v římských dobách se rozkládalo na místě dnešní Paříže sídlo nazývané Lutetia.

21 Lutetia je „skalisko“ nepravidelného tvaru, jehož nejdelší osa měří asi 120 kilometrů. Sonda Rosetta se setkala s Lutetií ve vzdálenosti 454 milionů kilometrů od Země. Jde o největší asteroid, který jsme měli možnost vidět zblízka. Není to však ani první, ani poslední vesmírné těleso, které si prostřednictvím sondy prohlédneme.

Další „blízké setkání“ je naplánováno na květen roku 2014, kdy Lutetia prozkoumá kometu Churyumov-Gerasimenko. Sonda bude převedena na oběžnou dráhu kolem čtyřkilometrového jádra komety a vyšle k povrchu přistávací průzkumný modul Philae.

Zdroj: Ikarie