Pusťte na to virus

Martin Tůma  |  Věda
Ilustrační foto

Toto je zřejmě poprvé, kdy biologický virus dělá něco užitečného pro nás. Vědci z Univerzity v Marylandu použili virus tabákové mozaiky k vylepšení lithium iontových baterií.

Li-Ion baterie obsahují dvě elektrody a roztok lithiové soli v organickém rozpouštědle. O tom, jak vysokou kapacitu bude baterie mít a jaké snese nabíjecí proudy, rozhoduje konstrukce a struktura elektrod. Kladná elektroda, anoda, se obvykle vyrábí z uhlíku a v současnosti probíhá vývoj různých typů nanostruktur uhlíku pro konstrukci této elektrody. Platí zde, že čím větší povrch elektrody, tím vyšší kapacita i nabíjecí proud.

Ilustrační foto

Křemík má pro konstrukci anody lepší předpoklady než uhlík, ale vědcům se dlouho nedařilo zkonstruovat z křemíku podobné nanostruktury, jaké dokáží vyrobit z uhlíku. Nyní vědci přišli na způsob, jak použít struktury vytvořené virem tabákové mozaiky jako podklad pro vytvoření 3D křemíkových elektrod s velkým povrchem. Podařilo se jim vypěstovat virus přímo na kovovém podkladu, který po nanesení křemíku tvoří jádro jednotlivých struktur.

Dosáhli tak 10 krát větší kapacity než u uhlíkových elektrod při stejných parametrech, jako je stabilita a počet cyklů nabití/vybití. Jenom bylo potřeba virus trošku geneticky upravit, tak doufejme, že se na tyto baterie nebudou vztahovat předpisy pro dovoz geneticky upravených organismů a nepřipraví nás tím o novou generaci Li-Ion baterií.

Foto: fotobanka Shutterstock