Pusťte na to termity

Martin Tůma  |  Věda
termiti

Výroba biopaliv je bezesporu cestou, jak se vymanit ze závislosti na ropě, nicméně prozatím neexistují způsoby, které by dokázaly zajistit produkci, jak v dostatečném množství, tak cenově srovnatelnou s ropou. Ale přední vědecké ústavy nesedí s rukama v klíně. Již dříve jsme vás informovali o technologii výroby etanolu ze splašků pomocí mikroorganismů, vyšlechtěných firmou Qteros. Nyní vědci přišli pro změnu s bakteriemi, nalezenými ve střevech termitů. Právě na nich má být založen bioreaktor stavěný formou ZeaChem z Lakewoodu v Coloradu.

V prvním kroku chtějí kyselinou rozložit celulózu na cukry a v druhém kroce má cukry místo obvyklých kvasinek zpracovávat právě anerobní bakterie. Ty budou produkovat acetát, který se přidáním vodíku promění na etanol. Oproti klasickým postupům to má dvě zásadní výhody – nedochází k produkci kysličníku uhličitého a výnos může být až nad 50%. Další výhodou tohoto procesu je způsob, jakým bude nakládáno s ligninem, který bude zplynován a poslouží jako zdroj vodíku pro finální produkci etanolu. Navíc je podle McMillana ze společnosti ZeaChem místo etanolu produkován propanol, který může sloužit jako materiál pro výrobu plastů.