První „solid-state“ kvantový procesor

Martin Tůma  |  Počítače
q procesor

Vědci z univerzity z Yale představili první „solid-state“ kvantový procesor, jedná se o dvou qbitový supravodivý modul podobný klasickému počítačovému čipu, schopný vykonávat jednoduché algoritmy.

Kvantové výpočty umožňují použití algoritmů, které jsou jenom velmi těžko pochopitelné. Například tento procesor dokáže řešit tuto úlohu:

Máte čtyři telefonní čísla a jedno z nich je správně, jak to zjistíte? V normálním světe metodou pokus omyl, zavoláte na první, druhé, třetí a když máte smůlu, tak i na čtvrté, abyste našli správné. Otestujete tedy jedno číslo po druhém. Ale tento procesor otestuje všechna čísla naráz a to ještě tak, že půjde pouze cestou toho správného čísla.

Procesor je založen na dvou uměle vytvořených atomech, prezentujícími jednotlivé qbity. Každá z těchto částí se skládá z miliard hliníkových atomů, ale navenek se chová jako jeden atom, který může být na dvou různých energetických hladinách. Qbity mezi sebou komunikují pomocí kvantové sběrnice, tedy pomocí přenosu informace fotonem přes vodivé spojení mezi oběma qbity, dalším objevem vědců z Yale.

Zařízení je unikátní jak v délce zachování qbitu, které se počítá v mikrosekundách, zatímco předchozí zařízení pracovala řádově v nanosekudnách. A také podobou qbitů – všechny předchozí pokusy pracovaly s částicemi anebo s jednotlivými atomy. Přestože se ještě nejedná o prakticky využitelnou věc, představuje tento procesor opravdový mezník ve vývoji kvantových počítačů.