Projekt Ikaros

Martin Tůma  |  Vesmír

Tak trochu ve stínu kosmických velmocí, jako jsou USA nebo Rusko, je vesmírný program Země vycházejícího slunce – Japonska. Po poněkud více problémovém letu sondy Hayabusa s cílem odebrat a přívézt vzorek z asteroidu Itokawa, prozatím úspěšně probíhají lety sond Akatsuki a Ikaros. Tyto družice byly do vesmíru vyneseny společně raketou H-IIA (F17) 18. května tohoto roku.

Po úspěšném oddělení posledního stupně zamířili obě sondy za společným cílem k planetě Venuši. Akatsuki má obíhat kolem této planety a provádět průzkum atmosféry a klimatu Venuše. Ikaros ale u Venuše nezastaví. Pokud všechno půjde tak jak má, v blízkosti této planety už bude mít rozvinutou plachtu a nabere rychlost pro plachtění sluneční soustavou.

Sonda Ikaros je technologický demonstrátor sluneční plachetnice. Všechny předchozí plachetnice před ním provázela při jejich misích smůla. Buďto nedošlo k oddělení od nosné rakety, nebo se nerozvinula plachta. Ikaros má první kritickou fázi mise už za sebou – po odpojení od nosné rakety už úspěšně provedl kontrolu palubních systému a bez problémů komunikuje s řídícím střediskem letu.

V několika příštích týdnech se rozhodne o úspěchu celé mise, pokud se podaří rozvinout solární plachtu. Plachta je čtverec s úhlopříčkou 20m z tenkého polyamidové filmu. Na několika místech je doplněna o solární články (též z tenkého filmu) a senzory pro počítání prachových částic. Řídící prvky jsou uloženy v úhlopříčných výztuhách plachty, viz. obr: http://www.jspec.jaxa.jp/…pic_07_l.jpg

Při startu je plachta smotána do pásu kolem těla družice. Samotné napnutí plachty má probíhat ve dvou fázích, nejprve jsou uvolněny jednotlivé rohy čtverce, které odstředivou silou vytáhnou zbytek plachty z pouzdra (družice je stabilizována rotací 20 otáček za minutu). V druhém kroku potom dojde k samotnému rozprostření plachty. http://www.jspec.jaxa.jp/…pic_08_l.jpg

Pokud se podaří opravdu napnout plachtu, budou splněny podmínky pro to, aby se dala mise považovat za úspěšnou. Celkové cíle ale sahají dále. Ikaros by měl otestovat zachytit sluneční vítr, sílu záření z naší hvězdy a začít zrychlovat. Dalším krokem by měl být test navigace a manévru s touto plachetnicí.

O úspěchu či selhání této mise vás budeme samozřejmě informovat, stejně jako o podobném projektu – CubeSail.