Prodej 3D televizí se počítá na desítky kusů

Patrik Šilhavý  |  Technika

Televizory s trojrozměrnou technologií rozpoutaly mezi českými spotřebiteli velký zájem, avšak pouze malá část z nich si je během dvou měsíců prodeje skutečně pořídila. Celkový počet prodaných 3D televizí se tak počítá na desítky. Většímu rozšíření totiž zatím brání vysoká pořizovací cena a nedostatek obsahu s využitím trojrozměrného obrazu. Vyplývá to z vyjádření největších prodejců elektra v Česku.

„Televize s 3D technologií nabízíme a prodáváme poslední měsíc. Dosavadní prodeje jsou v řádu desítek,“ sdělila marketingová manažerka Euronics Radka Kalábová a pokračovala: „Nárust jsme zaznamenali poslední víkend, kdy se prodalo asi patnáct kusů.“

Podobně odpověděli i zástupci jiných předních obchodníků. Další desítky 3D televizorů stačil prodat i Electro World. Síť těchto prodejen v posledním víkendu zaznamenala také mírný růst, a to díky uvedení nových televizů Panasonic na trh.

Velké nadšení z příchodu 3D televizí potvrdil i produktový manažer K+B Elektro Expert Vladimír Troníček. Také on ovšem poukazuje na opatrnost zákazníků. „Do této chvíle jsme stačili prodat něco mezi dvaceti a třiceti kusy,“ řekl Troníček s tím, že velká část 3D modelů je teprve distribuována na prodejny. Zdeněk Šimonů z obchodního oddělení Datartu uvedl, že počáteční zájem předčil očekávaní firmy. Přesné údaje ale nesdělil.

Velká část z potencionálních zájemců o televizory s trojrozměrnou technologií tak z elektroprodejen odchází s prázdnou. „První a větší skupina zákazníků se přichází na 3D TV podívat a zjistit jak daná technologie vůbec funguje. Druhou skupinu zákazníků tvoří ti, se kterými se již bavíme o velmi konkrétních a praktických záležitostech,“ prohlásil Martin Matlocha z Electro Worldu.

Lepším prodejům nepomáhá ani speciální školení prodejců a akční nabídky obchodníků, jenž do krabice často přibalí druhý pár 3D brýlí zdarma. Mezi nejprodávanější modely patří ty s cenou mezi čtyřiceti a padesáti tisíci korun – všichni prodejci ale zároveň potvrdili zájem o nejdražší přístroje, jejichž cena se může vyšplhat na dvojnásobek. Podle Kalábové ale naprostá většina běžných spotřebitelů čeká na dobu, kdy se cena 3D televizí dostane na hranici dvaceti tisíc.

Vysoká cena ovšem není jedinou překážkou, která zákazníky od pořízení 3D TV odrazuje. Kromě pořizovacích nákladů je to i nedostatek 3D obsahu, tedy filmů na 3D blu-ray discích a zároveň prakticky nedostupné trojrozměrné televizní vysílání. To zatím v tuzemsku ohlásil pouze satelitní kanál HD+, další vlaštovkou má být sportovní stanice ESPN HD a příští rok také televize Nova. Podporu trojrozměrného vysílání v Česku ze všech operátorů zatím ohlásilo pouze UPC.

V Evropě jsou s 3D vysíláním nejdále ve Velké Británii, kde tímto způsobem televize Sky přenáší zejména sportovní utkání. Na zahraničních satelitních platformách je možné najít dalších pět zkušebních 3D kanálů.

Zdroj: E15

Nejčtenější