Probíhá mapování Mléčné dráhy, připojte se prosím

Martin Tůma  |  Vesmír

Naše galaxie je plná vetřelců. Mnohem více, než jsme se až doposud domnívali, jak ukazuje nová studie astronomů z Queen’s university v Kanadě, založena na nejnovějších snímcích z Hubbleova vesmírného teleskopu.

Nejedná se ale o bytosti, které proháněli Mulder a Scullyová v Aktech-X a naštěstí ani o nájezdníky ze Dne nezávislosti. Jedná se o hvězdy. O pozůstatky trpasličích galaxií, které naše galaxie snědla počas své pouti vesmírem. A není jich málo – jedná se o stovky miliónů hvězd. A podle posledních pozorování vesmírů je to naprosto běžná jev.

Na observatoři Carnegieho institutu v Chile objevili v rámci SDSS (Sloan Digital Sky Survey, Sloanovi digitální prohlídky oblohy) v souhvězdí Panny binární kvasar, jasný důkaz srážky dvou galaxií. Většina galaxií má totiž ve svém středu masivní černou díru, které při hltání okolní hmoty spouští jedny z nejjasnější ohňostrojů na obloze. Dva kvasary, obíhající blízko sebe, potom znamenají splynutí dvou galaxií. Na to, jak toto sloučení v průběhu miliónu let probíhá a ještě bude probíhat se můžete podívat na této animaci: http://videos.ciw.edu/…inaryqso.mp4

Do výzkumu vesmíru se ale můžete zapojit i vy. Pokud máte doma nebo v práci počítač, možná ani nevíte, jak moc času tento stroj čeká na práci. A právě tento čas můžete poskytnout světové vědě a pomoci s výpočtem, který obtížně zvládají i ty nejlepší superpočítače světa. V rámci projektu BIONC, který je pokračovatelem a rozvinutím programu SETI@home, se můžete připojit do projektu jako je MilkyWay@home, nebo Einstein@home.

MilkyWay@home vytváří nejpodrobnější a nejpřesnější 3D mapu naší galaxie. Projekt Einstein@home se snaží porovnáním dat z LIGO (Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory) a radioteleskopu Arecibo zjistit gravitační vlny rotujících neutronových hvězd. Připojit se do některého z projektů můžete i vy, na níže uvedených odkazech.