Příroda fandí hmotě

Martin Tůma  |  Vesmír

V námi pozorovaném vesmíru je podstatně více hmoty než antihmoty. Je to proto, že příroda fandí hmotě a že není nestranná?

Hmota a antihmota vznikla chvilku po začátku vesmíru z kvark-gluonového plazmatu. Vědcům je už dlouho jasné, že stávající stav vesmíru, kdy hmota drtivě převažuje antihmotu (tzv. porušení CP symetrie) nelze vysvětlit v rámci standardního modelu kvantové fyziky. Prozatím ten problém odsouvali strany s tím, že se jedná o výjimečný jev, který nastane jednou za dobu trvání vesmíru.

Jenomže teď vědci z DZero experimentu ve Fermilabu zjistili, že příroda nedodržuje CP symetrii ani teď. Možná máte zafixováno ze školních lavic, že hmota a antihmota při vzájemném kontaktu vybuchnou v zářivém oblaku anihilace. Jenomže na kvantové úrovni spolu dokáží vycházet.

V kvantové zoo najdeme mezony, celou třídu částic, které jsou tvořeny kvarkem a antikvarkem. Nemají dlouhý život a právě při pozorování jejich zániku zjistili fyzikové z Fermilabu tak významné porušení CP symetrie, že jej nedokážeme vysvětlit v rámci stávajících teorií.

Spolu s oscilací neutrin se může tento jev stát základem úplně nové fyziky. Je symbolické, že na začátku nového století otevíráme dveře k novému směru poznání hmoty a vesmíru.