Pouštní krysy z NASA

Martin Tůma  |  Vesmír

Tak trochu mimo zájem médií spustila NASA velký test lidí a prostředků pro výzkum cizích planet, který probíhá v Arizonské poušti.

NASA v poli testuje svoje zařízení, která byla původně určena pro lunární základnu, ale bez větších problémů mohou pracovat třeba na Marsu. Projekt se jmenuje NASA’s Desert Research and Technology Studies, zkráceně Desert RATS.

NASA vytáhla do pole s plnou výbavou. Od 31. srpna až do poloviny září v nehostinných pouštních podmínkách testuje jak lidi, tak techniku. Vše, co budou v rámci mise potřebovat si musí průzkumníci vézt sebou. Pro pohyb po cizí planetě mají sloužit dvě vozítka – Space Exploration Vehicles (SEV).

Díky nim mohou astronauté prozkoumat okolí až do vzdálenosti 200 km od místa přistání. Rover má přetlakovanou kabinu pro dva lidi, ale v případě nouze může poskytnout úkryt až čtyřem astronautům. Je těžce pancéřovaný, aby mohl po dobu 72 hodin odolávat radiaci ze sluneční erupce.

Hlavní základnu tvoří Habitat Demonstration Unit/Pressurized Excursion Module (HDU). Vozítka se k němu mohou připojit vzduchotěsným tunelem, čímž vznikne velká obytná jednotka. Zde mohou astronauté pracovat a odpočívat bez nutnosti mít na sobě skafandr.

Technika jako ze sci-fi

I HDU se může přesouvat z místa na místo, a to díky unikátnímu podvozku jménem ATHLETE. Je to akronym pro All-Terrain, Hex-Limbed, Extra-Terrestrial Explorer, šestinohý mimozemský průzkumný prostředek do každého terénu. Kromě dopravy HUD může toto zařízení vykonávat i celou řadu další činností. Například se dá na jednu z jeho nohou připojit lžíce a ATHLETE se rázem změní v bagr – a ani nemusí sundat ze zad svůj náklad.

Lidskou posádku doplňuje Robonaut 2. Jedná se o člověku podobného robota, který se chystá na svoji první misi na Mezinárodní kosmické stanici. Ale protože se s ním počítá pro všechny výpravy mimo matičku Zemi, je logické jeho začlenění do programu Desert RATS.

Posledním z testovaných systémů je Portable Communication Terminal Concept (PCTC). Nesmíme zapomínat, že cizí planety nejsou vybaveny systémem GPS, ani sítí mobilních telefonů. Bez spojení není velení a o zajištění komunikace mezi sebou i se Zemí, stejně jako o navigaci v terénu, se musí postarat astronauti sami. A právě k tomu jim mají sloužit komunikační terminály z programu PCTC.

Na stránkách NASA naleznete bohatou fotogalerii z pouštního testu, stejně jako videa a rozhovory s účastníky. Určitě se stojí za to podívat na techniku a lidi, kteří se jednou vydají posunout hranice lidského rodu a poznání hlouběji do vesmíru. A určitě si nezapomeňte zahrát volně stažitelnou hru Moonbase Alpha, kde se se vší touto technikou – kromě Robonauta 2 – setkáte.

Foto: fotobanka Shutterstock