Postavte si kino doma

Michal Holub  |  Technika
Dokonalé. Jedna z možností rozmístění komponentů domácího kina. Na snímku jsou využity reproduktory nejvyšší kvality od firmy B&W.

Sledování filmu v kině má své kouzlo. Například jen návštěva kina s někým blízkým je v podstatě taková menší společenská akce. Nemáte-li však náladu, může to vše být spíše nevýhodou.

Mít doma kino má své velké plusy. Nemusíte opustit pohodlí domova, výběr filmů je téměř neomezený, nikdo s popcornem vás neruší a tak dál. A zřídit si dnes kino doma není nijak velký problém. Nejjednodušší je běžet do supermarketu a vzít do košíku nějaký AV systém v jedné krabici.

Pak kolem sebe rozmístíte několik malých reprobedýnek, zapnete televizi, zesílíte zvuk a budete si užívat hluk, jenž vás obklopí. Ale pokud patříte k lidem, kteří chtějí kvalitní zážitek, tak musíte zvolit sofistikovanější řešení.

Plátno nebo plazma či LCD?

Nejdůležitější je samozřejmě kvalitní obraz s dostatečnou úhlopříčkou. Samozřejmě ultimativním řešením je realizovat obraz projekcí na plátno, stejně jako je tomu v kině. To již však klade i větší nároky na řešení celé místnosti. Populárnějším řešením zobrazení však je použití plazmového či LCD panelu. Sice nedosáhneme tak velkého obrazu, není však třeba upravovat místnost (zatemnění a podobně).

A nyní přichází otázka – plazma, nebo LCD? Plazmové zobrazovače obvykle mívaly výhodu v lepším kontrastu, lepším podání černé barvy a lépe zobrazovaly rychlý pohyb. Na druhé straně LCD displeje měly obvykle nižší hmotnost (výhoda při zavěšování na stěnu), menší nároky na chlazení a často i vyšší rozlišení.

Technický vývoj ale nelze zastavit, a tak se dnes rozdíly mezi jednotlivými technologiemi velmi zmenšují. Plazmové zobrazovače dostaly efektivnější panely s vysokým rozlišením, nemají takové nároky na chlazení a jsou lehčí. U LCD panelů se podstatně zlepšila odezva (rychlý pohyb je dnes srovnatelný s plazmou) a skrze LED podsvícení i kontrast a podání černé barvy.

Možná i díky tomu někteří výrobci plazmovou technologii opouštějí – například firma Pioneer, která znamenala v plazmových zobrazovačích absolutní špičku. Elitou v LCD zobrazovačích jsou například přístroje firmy SHARP. Tento výrobce používá vlastní LCD panely (nakupují je pak od něj i jiní výrobci) společně se špičkovou elektronikou.

Zvuk

Nedílnou součástí domácího kina je však také zvuk. Zvuková aparatura musí umět zprostředkovat veškerou atmosféru filmu a navodit iluzi, že se nacházíte přímo v centru dění. Velkým omylem bývá domněnka, že důležitý je prostě co největší rachot a že zadní reprosoustavy na sebe musejí co nejvíce upozornit.

Správná aparatura však při filmu jakoby virtuálně zmizí a neupozorňuje na sebe, vnímáte pouze reálné zvukové prostředí patřící k filmu. Potřebujeme k tomu nějaký zdroj signálu (nejen zvukového, ale i obrazového), jako například Blu-ray či DVD přehrávač, AV zesilovač či AV receiver, procesor pro dekódování prostorového zvuku (obvykle je součástí AV zesilovače či receiveru) a samozřejmě kvalitní reprosoustavy.

V současné době je nejkvalitnějším médiem pro filmy Blu-ray disk. Je však dobré si uvědomit, že zatímco Blu-ray disk je dnes nejkvalitnější, tak starší klasický DVD disk je ve sbírkách diváků stále nejrozšířenější. Samozřejmě všechny Blu-ray přehrávače umí přehrávat i DVD video disky, otázkou však je, v jaké kvalitě. Lepší přístroje však v sobě mají obvody, které dokážou za pomoci různých výpočetních operací zvýšit rozlišení klasických DVD disků a vylepšit jejich reprodukci o několik tříd.

Na špičku v této oblasti dozajista patří firma Denon. Do svých nejvyšších modelů používá pro zvýšení rozlišení mimo jiné čipy Silicon Optix či Anchor Bay, které byste čekali spíše v profesionálních video zařízeních. Její špičkové modely Blu-ray přehrávačů navíc dokážou reprodukovat nejen Blu-ray, DVD video a CD, ale také DVD audio a SACD.

Pocit prostoru

Prostorový zvuk kina se vytváří použitím několika zvukových kanálů. Zvuk tedy nevychází jen z levé a pravé strany, jako je tomu u sterea, ale je zde použit ještě centr (takzvaný dialogový reproduktor), na němž hodně záleží, protože zprostředkovává většinu zvuků dění odehrávajícího se na plátně.

Návrh. Schéma ideálního rozmístění reprosoustavy u domácího kina.

Zvuk všech reprosoustav vpředu máme vnímat směrově, takže by jejich výškové reproduktory měly být zhruba ve výšce uší. Aby nás zvuk obklopil, potřebujeme ještě další reprosoustavy za našimi zády (surround). U systémů označovaných jako 5.1 jsou jen dvě (levá a pravá), ve větších místnostech si můžeme dovolit systém 7.1, kde jsou hned čtyři (jeden pár za posluchačem po stranách, další pár úplně vzadu za posluchačem).

Výhodou 7.1 je, že efektový zvuk je díky vyzařování z více reprosoustav lépe rozprostřen, takže méně vnímáme místo, odkud vychází. Ze stejného důvodu je dobré, aby všechny zadní (surroundové) reprosoustavy byly umístěny spíše cirka 50 centimetrů nad výškou hlavy sedícího posluchače. Existují také takzvané dipólové reprosoustavy, u nichž je zvuk vyzařován více rozptýleně.

Zvláště akční filmy byste si ale vůbec neužili bez subwooferu – speciální reprosoustavy reprodukující pouze basový efektový kanál. Lidský sluch nevnímá basy směrově, takže nepozná, zda jdou zprava, či zleva. Kvůli správnému sfázování zvukových vln byste však subwoofer nikdy neměli umisťovat dozadu. Nejlépe je umístit jej dopředu k levé či pravé reprosoustavě.

Mezi nejlepší v oboru reprosoustav bezpochyby patří třeba anglická firma Bowers & Wilkins. Její reprosoustavy používá třeba studio Abby Road, kde kdysi nahrávali Beatles či sám filmový mág George Lucas ve svém Skywalker Sound studiu. Značka B&W má zaslouženě velké renomé, ostatně koho jiného by napadlo dávat do svých nejvyšších modelů diamantové výškové reproduktory.

Pomoc

Investujete-li nemalou částku do přístrojů domácího kina, pak byste měli mít jistotu, že vaše finance budou vynaloženy efektivně a že možnosti jednotlivých přístrojů budou využity na maximum. Velmi totiž záleží na vzájemném spojení mezi jednotlivými přístroji, správném rozmístění reprosoustav vzhledem k dané místnosti a samozřejmě na nastavení celého systému.

Dnes naštěstí existuje řada takzvaných poslechových studií, jež mimo hodnotných přístrojů nabízejí i vypracování projektu a instalaci. Typický zákazník má obvykle velmi zkreslené představy a sám přesně neví, co chce, takže mu napřed pustíme několik sestav v různých kategoriích vzhledu i ceny. Základem řešení je variantní návrh dle prostorových dispozic, cenové únosnosti, ale i rodinných priorit.

V ideálním případě přijde zákazník včas, tedy u stavby před vyhotovením omítek, nebo lépe před elektroprojektem se svým architektem nebo bytovým designérem. „Tím máme možnost skrýt kabeláž, využít vestavné reprosoustavy do zdí a stropu, případně navrhnout řídící systém pro ovládání A/V techniky,“ říká k realizaci domácího kina u zákazníka Michal Jakubec, technický garant projektu Technologie & Design na veletrzích Mobitex a Digitex.

Zdroj: E15

Nejčtenější