Porsche Panamera 4S - Jekyll & Hyde

Jan Zajíček  |  Auta

Německá automobilka vstoupila na trh s modelem, který označila číslem čtyři. Porsche Panamera má co nabídnout velice vytříbenému zákazníkovu vkusu.

Co bylo přednedávnem naprosto nemyslitelné, tedy že za kliky autosalonů Porsche budou brát zákazníci se zcela jinými motoristickými potřebami, se stalo skutkem. Revoluce čtyřdveřových aut s motory uloženými vpředu, které své řidiče nechtějí ochudit o nic ze zážitků se značkou spojených, probíhá nadále. Porsche Panamera obohacuje segment luxusních sportovních sedanů.

Každý, kdo kdy navštívil obchod s botami, musí uznat, že například sportovní tenisky téhož typu vypadají mnohem lépe ve velikosti pro tříletého chlapečka nežli v šestačtyřicítce. Podobný jev se děje i ve světě aut. Ta dvoudveřová jsou tak nějak víc sexy, a pokud jim konstruktéři přičarují další pár dveří, rázem je po kouzlu. I když v historii německé automobilky nastaly momenty, kdy se ze sporťáku měla podobnou metamorfózou stát limuzína, nikdy nedošlo k sériové výrobě.

Ten model se jmenoval Porsche 989, vypadal jako přerostlé porsche, měl mít všechny jeho atributy, ale ještě než se pořádně stačil zrodit, byl celý jeho projekt v roce 1992 zastaven. Tak dlouho se člověk snažil napodobit koleno, až vymyslel kolo, zní známé rčení. Muselo tak uběhnout mnoho dalších let, než přišel na řadu takový model Porsche, který by devětsetjedenáctku a její příznivce nechal klidně spát, a přitom zahrnoval maximum toho, co právě tohle auto bylo svému řidiči schopno nabídnout.

Kompromis?

Bez Cayennu by se Panamera asi jen stěží narodila a není snad nikdo, kdo by se tento fakt snažil zastírat. Fyzickou příbuznost se spasitelem brandu nereprezentují jen některé společné vnější i vnitřní rysy (příď nebo agregát), ale model je dalším logickým vyústěním obchodních snah automobilky, v nichž rozhodující slovo má především marketingové oddělení. Ovšem kde dnes nemá?

Novým řidičem Panamery se má stát muž vzývající výkon, k němuž se tentokrát přidává i pohodlí. Luxus tedy nespočívá pouze ve zrychlení nebo jízdních vlastnostech, ale také v tom, že si řidič s sebou může vzít na cestu víc než jen aktovku s notebookem. Přestože požadavky na tak odlišné vlastnosti jednoho vozu mohou zavánět kompromisem, díky současným technologiím ho, zdá se, Panamera nezná.

Nechme stranou disputace o tom, jestli anebo jak moc je Panamera krásná, její splývavá záď, o níž se vedou mezi novináři asi největší diskuse, je bezesporu něco nevídaného. Její retrokoncepce v něčem připomíná záď Porsche 944, mnozí by se, zvláště na boku vozu, jistě dohledali rovněž motivů „gétéčka“. Ve srovnání se svými konkurenty (Aston Martin Rapide anebo Maserati Quattroporte) má Panamera jednoznačně nejlepší interiér.

Sestava budíků vychází z klasických kružnic devětsetjedenáctky včetně obligátních stopek na vrcholu palubní desky, a je dobře, že továrna se, co se týče ovládacích prvků lemujících obě strany středového panelu, nevydala cestou dnes tolik módního integrovaného ovládání. Platí zde i fakt, že co mají řidič se polujezdcem k mání před sebou, to je dopřáno i cestujícím na zadních sedadlech.

Řeč je především o středovém panelu prorůstajícím až mezi zadní sedadla, jemuž konstruktéři u Panamery obětovali to páté. Právě zadní sedadla patří v autě mezi to nejlepší, neboť jsou konstrukčně v podstatě stejná jako ta přední. Nejen dostatečně sportovní, ale i nízko usazená a zároveň pohodlná. Nejostřeji sledovaným prostorem Panamery je samozřejmě zavazadlový prostor. Ten konečně pojme nejenom golfový bag včetně dlouhých dřev, ale po odklopení zadních sedadel nabídne neuvěřitelných 1263 litrů.

Radost pochází zezadu

Díky sofistikované elektronice je proměna doktora Jekylla v pana Hyda dílem okamžiku. Vůz umí měnit nejenom světlou výšku, ale kromě režimu Sport disponuje ještě o něco ostřejším a tvrdším modem. Při závodním nastavení se jinak chová i 7stupňová převodovka PDK, a to i v režimu automat. Volit tlačítkem se dá dokonce i zvuk linoucí se z výfukových koncovek a fyzický zážitek z jízdy v panameře se v tu chvíli nedá rozlišit od carrery.

Panamera přichází na trh v provedeních S, 4S a Turbo, v prvně jmenované verzi jako zadokolka, ve dvou zbývajících jako čtyřkolka. Zatímco „esko“ je možné objednat ještě s manuálem, zbývající dvě varianty mají v základu již PDK. Výčet příplatkových možností je takřka nekonečný, jak už je to vozům této cenové kategorie vlastní.

Porsche Panamera 4S

Typ motoru: zážehový osmiválec
Objem motoru: 4806 cm3
Nej. výkon motoru: 294 kW při 6500 ot./min
Nej. toč. moment: 500 Nm při 3500–5000 ot./min
Z 0 na 100 km/h: 6,3 s
Maximální rychlost: 282 km/h
Kombi. spotřeba: 11,1 l/100 km
Emise CO2: 260 g/km
Objem zav. prostoru: 445 l
Cena testovaného vozu: 3 944 588 Kč

Zdroj: Formen

Nejčtenější