Polsko staví vysokorychlostní železnici Y-Linie

Aureliusz M. Pędziwol  |  Technika

Všech pět přizvaných konsorcií předložilo nabídky na studie proveditelnosti pro polskou vysokorychlostní železnici KDP. První linie „polského TGV“ by měla vést z Varšavy přes Lodž do Kalisze nebo Zduńske Woly, kde se trať rozvětví na dva směry – do Vratislavi a Poznaně. Proto pojmenování Y-Linie.

Záměr schválila vláda Donalda Tuska na podzim 2008. V budoucnu by měla být KDP součástí evropské sítě vysokorychlostních železnic. Na Y-Linii, dlouhé celkem 450 kilometrů, budou vlaky jezdit rychlostí 360 kilometrů za hodinu. Výstavba koridorů za 26 miliard zlotých (přibližně 170 miliard korun) má být dokončena do roku 2020. Investorem je PKP PLK, společnost udržující drážní infrastrukturu, patřící do polské drážní skupiny PKP.

Vratislav–Varšava třikrát rychleji

Y-Linie výrazně zrychlí cestování. „Vlak KDP zastaví v Lodži po 45 minutách cesty z Varšavy. Do Vratislavi nebo Poznaně pak dorazí za další hodinu,“ ujišťuje Bogdan Ciszewski, šéf projektového týmu vysokorychlostních železnic při PKP PLK. Ke zdolání 385 kilometrů mezi Vratislaví a Varšavou je teď třeba v nejlepším případě pět hodin. Z Poznaně do Varšavy (306 kilometrů) se jezdí přes dvě a půl hodiny.

Zdroj: E15

Nejčtenější