Polární záře na Saturnu

Jaroslav Petr  |  Vesmír

Saturn oběhne kolem Slunce jednou za třicet let. Díky tomu se jednou za patnáct roků dostane do pozice, kdy ze Země vidíme najednou obě jeho polární oblasti. Hubbleův vesmírný teleskop zachytil unikátní konstelaci v období mezi lednem a březnem roku 2009. Astronomům se tak nabídla možnost studovat vývoj polárních září jak na jižní tak i severním pólu Saturna.

Proud částic ze Slunce označovaný jako sluneční vítr dopadá na planety včetně Saturna a elektricky nabité částice jsou zachyceny magnetickým polem planety. Magnetické pole je nejsilnější v oblasti pólů, a proto se nabité částice koncentrují nad polárními oblastmi. Polapené částice narážejí na vrchní vrstvy atmosféry a tak vzniká záření známé jako polární záře čili aurora.

Na první pohled vypadají polární záře nad severním a jižním pólem Saturnu stejně. Detailní analýzy záběrů pořízených Hubbleovým vesmírným teleskopem však mezi nimi odhalily určité rozdíly. Astronomové tak získali velmi důležité informace o magnetickém poli Saturnu. Prstenec polárních září na severu je menší, ale jasnější. To dokazuje, že magnetické pole Saturnu není homogenní a na severu je o něco silnější.