Pohodlí na silnici i do terénu

Igor Pírek  |  Auta
Mercedes Benz GLK 220 CDI

Mercedes Benz GLK 220 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY

Mírně sněžilo, když jsem si vyzvedával na test první kompaktní SUV GLK 220. A druhý den už všude ležela sněhová peřina. Měl jsem docela obavu, jak z řady vozidel zaparkovaných v kopci vyjedu. GLK ale poslušně couvlo a bez náznaku klouzání do stran si prorazilo přes závěj cestu na vozovku. V dalších dnech se několikrát potvrdilo, že toto kompaktní SUV, které se od dalších terénních mercedesů designově na první pohled odlišuje zajímavými hranami a prolisy na kapotě, dobře zvládá nejen jízdu po zasněžených silnicích, ale také v náročnějším terénu.

Mohl jsem si dovolit projet zavátou, do kopce stoupající polní cestu na chalupu nebo lehčí slalom po svazích zasněžených luk. Díky pohonu všech kol 4Matic, který podle potřeby automaticky rozkládá sílu a točivý moment na všechna kola, ale také dobrému rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou, vozidlo zvládalo i ostrá stoupání a nedostávalo se do smyku ani v zatáčkách na minimálně upravovaných silnicích nižších tříd. A když už jsem ve složitých situacích potřeboval pomoc, zapracoval systém kontrolovaného sjezdu z kopce (Downhill Speed Regulation), nebo asistent pro rozjezd do kopce, který zabraňuje nepříjemnému couvání.

Mercedes Benz GLK 220 CDI

Na pohodlné jízdě se podílel také prostorný a se střídmým luxusem provedený interiér, jehož přehledná palubní deska převzala řadu prvků z osobního modelu řady C. Interiér sice nabízí dobře tvarovaná sedadla pro čtyři dospělé osoby, ale v případě, že za sebou sedí urostlejší jedinci, tomu vzadu mohou nohy při dlouhé cestě dost dřevěnět. Přestože je v interiéru řada praktických odkládacích míst, boční kapsy ve dveřích jsou úzké a díky mohutným madlům je možnost uložení větších předmětů omezená. To ale byly asi všechny drobnější připomínky k jinak tradičně kvalitnímu provedení mercedesů.

Přesto, že vozy SUV mají logicky výše položené těžiště než osobní auta a rovněž větší hmotnost, GLK se na silnici chová téměř jako klasický osobák. Má ale výhodu v tom, že je z něj podstatně lepší výhled, což jsem opakovaně ocenil při rozhodování o předjíždění za zhoršené viditelnosti, která byla během uplynulých dní dost častá. Testovaný vůz měl pod kapotou vůbec nejslabší dieselový motor 2,1 litru. Ale i v náročném počasí jeho výkon a zejména točivý moment zajišťovaly vozidlu dostatečnou dynamiku na silnici a také potřebnou sílu v terénu.

Pohonná jednotka, která byla méně slyšet než vnější hluk, je citlivě ovládaná sedmistupňovým automatem. Díky úspornému systému BlueEFFIENCY se kombinovaná spotřeba pohybovala kolem 7 l/100 km. GLK 220 CDI je podle mne dobrým kompromisem – a to jak pro bezpečnou jízdu i ve středně náročném terénu, tak pro luxusní a celkem dynamické cestování po silnici. Samozřejmě pro zákazníky, kteří za něj mohou zaplatit minimálně kolem milionu korun a s různým zvláštním příslušenstvím i o několik set tisíc více.

Mercedes Benz GLK 220 CDI

Technické údaje:

Motor: vznětový čtyřválec
Zdvihový objem: 2143 cm3
Výkon: 125 kW
Převodovka: sedmistupňová automatická
Rozměry: 4525×1840×1683 mm
Zavazadlový prostor: 450/1550 l
Maximální rychlost: 205 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod: 8,8 s
Kombinovaná spotřeba: 6,9 l/100 km
Cena: od 1 038 000 Kč
Cena testovaného vozu: 1 081 392 Kč

Konkurence:

BMW X3 xDrive20d − výkon: 130 kw, rozměry: 4569×1853×1674 mm, max. rychlost: 205 km/hod, zrychlení 0–100 km/ hod: 9,2 s, kombinovaná spotřeba: 6,5 l/100/km, cena: od 1 050 050 Kč

Audi Q5 2.0 TDI quattro – výkon: 125 kW, rozměry: 4629×1880×1653 mm, max. rychlost: 200 km/hod, zrychlení 0–100 km: 9,5 s, kombinovaná spotřeba: 6,8 l/100 km, cena: od 1 059 100 Kč

Plusy:

  • výborné jízdní vlastnosti
  • kultivovaný a úsporný motor
  • pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením

Mínusy:

  • méně prostoru pro nohy vzadu

Zdroj: E15

Nejčtenější