Pohodář a sportovec – Hyundai i30 vs. Kia cee’d

Manfred Strnad  |  Auta
Hyundai i30

Spřízněné jihokorejské automobilky Kia a Hyundai využívají pro své vozy řadu společných konstrukčních prvků. Příkladem jsou modely nižší střední třídy Kia cee’d a Hyundai i30 vyjíždějící na stejné podvozkové platformě.

Testovaná auta názorně ukazují, jak rozdílně se dá naladit totožný podvozek. Hyundai poháněný benzínem i Kia na naftu byly vybaveny systémem ISG (Idle Stop & Go), který dokáže ušetřit zejména ve městě přes půl litru paliva na 100 km jízdy.

Podobná a přitom tak rozdílná

Stejná kategorie, společný podvozek o skvělém rozvoru 2,65 m, hodně podobné rozměry, a dokonce i systém ISG šetřící palivo, a přesto tak rozdílná auta! V jejich porovnání nehrají velkou roli odlišné pohonné jednotky testovaných vozů, neboť obě automobilky dávají na výběr prakticky stejné motory – výsledek společného vývoje.

Domácky pohodový Hyundai i30 poháněla benzínová čtrnáctistovka CVVT o výkonu 80 kW/109 k. Pod kapotou sportovněji vyladěného cee’du produkoval svou sílu povedený turbodiesel 1,6 CRDi ve výkonové verzi 66 kW/90 k. Pro levnější benzinový motor hovoří vyšší hodnota výkonu a samozřejmě i nižší cena.

Kia cee’d

Turbodiesel i ve své slabší verzi (silnější 1,6 CRDi – 85 kW/115 k) nadchne skvělým zátahem odspodu – maximum 235 Nm točivého momentu již od 1750 otáček, přičemž síla agregátu neklesá ani ve vyšších otáčkách. Obě verze turbodieselu 1,6 CRDi jsou vybaveny šestistupňovou převodovkou, což si zasluhuje výraznou pochvalu.

Nová převodovka cee’du nás mimořádně překvapila lehkostí a přesností řazení. Slušela by i benzinovému Hyundai i30, ale ten stejně jako Kia cee’d v benzinových verzích musí vzít za vděk pětistupňové převodovce. Obě automobilky vybavují své vozy šestistupňovým „manuálem“ pouze vznětové agregáty.

Ke kladům obou testovaných vozů patří i nízká spotřeba umocněná systémem ISG. Ten fungoval v obou případech bez problémů. Při zastavení na červenou motor automaticky „zhasne“, při sešlápnutí plynového pedálu se bez jakéhokoli dalšího zásahu a bez prodlevy opět rozeběhne. Absolutní ticho v klidovém režimu působí mírně zneklidňujícím dojmem, ale po chvilce si zvyknete. Zejména když jste odměněni úsporou paliva, která může v hustém městském provozu činit až litr na sto kilometrů.

Hyundai i30
Kia cee’d

Nárůst kvality

Řeč již byla o rozdílných jízdních vlastnostech. Hyundai i30 nabízí pohodlné svezení, měkčí naladění podvozku naštěstí neznamená nadměrné náklony v zatáčkách. Kia cee’d si někde v skrytu „své duše“ snad bere za vzor evropské modely značky Ford. Pro příznivce sportovní jízdy je to dobrá zpráva.

Pokud byste seděli na místě spolujezdce se zavázanýma očima, na členité silnici s ostrými zatáčkami byste cee’d mohli klidně zaměnit za model Focus. Vůz příkladně drží řidičem zvolenou stopu a sedí na vozovce jako přikovaný. Srovnání s Fordem je pro korejskou automobilku nepochybně kompliment.

Velmi pozitivně hodnotíme i kvalitu a zpracování interiéru cee’du, což ovšem platí také o Hyundai, který modelem i30 o několik mil předběhl své starší typy v této třídě, ať už se jmenovaly Lantra či Elantra.

Hyundai i30
Kia cee’d

Základem je bezpečnost

Zavazadlový prostor obou modelů se shoduje základním objemem 340 l, což se v rámci nižší střední třídy může zdát jako průměrná hodnota. Zavazadelníky praktických tvarů jsou však dobře využitelné. Zejména když oželíme některá (nebo všechna) ze sedadel druhé řady a pustíme se do jejich sklápění.

Jednoduchými manévry získáme u obou vozů mnohem více prostoru s rovnou ložnou plochou. Výbavy Comfort testovaných vozů již názvy prozrazují mnohé. Podstatnější je, že již v základním provedení Start najdete u Hyundai i30 brzdový systém ABS doplněný asistentem EBD, dvojici čelních i bočních airbagů a také okenní airbagy pro přední i zadní sedadla. Totéž dává k dispozici posádce vozu i Kia cee’d. Za palivo šetřící ekologický systém ISG se připlácí rozumných sedm tisíc korun.

Technické údaje

Foto: autor
Zdroj: Marketing magazin

Nejčtenější