Paprsky T najdou teroristu na dálku

Josef Tuček  |  Věda
Ilustrační foto

Hned dvojí vylepšení paprsků T hlásí dva výzkumné týmy. Paprsky T je označení pro terahertzové záření, které má kmitočet měřitelný v terahertzech neboli bilionech kmitů za sekundu.

Vytváří se pomocí laseru a proniká oblečením, papírem, plastovými předměty i lidskými tkáněmi. Od každého materiálu se částečně odráží specifickým způsobem, takže po zachycení odražených paprsků a jejich analýze se dá určit, na co narazily.

Zatím jen pozvolna se používání paprsků T rozšiřuje v medicíně při vyšetřování pacientů, v materiálovém inženýrství pro zjišťování prasklin, ale také třeba v bezpečnostních rámech, které ukážou, zda kontrolovaná osoba neskrývá pod oblečením zbraně. Terahertzové záření nese mnohem méně energie než rentgenové záření, a je tedy ze zdravotního hlediska bezpečnější.

Výzkumníci z Harvardovy univerzity a z Univerzity v Leedsu nyní informovali v odborném časopise Nature Materials, že se jim podařilo upravit laser pro vytváření paprsků T tak, aby dokázal lépe zaostřit než dosavadní zařízení, což zvyšuje přesnost výsledků.

V sesterském odborném časopise Nature Photonics téměř současně popsali badatelé z amerického Rensselaerova ústavu, jak se jim díky odrazům terahertzového záření daří zjišťovat chemické složení materiálů na dálku dvaceti a půl metru, což je délka jejich laboratoře.

Pro vyšetřování nemocných je taková vzdálenost zbytečná. K nezaplacení ovšem může být při odhalení teroristy dříve, než stačí odpálit skrytou výbušninu.

Zdroj a foto: E15