Paprika obrnila banán

Jaroslav Petr  |  Příroda

Africkým pěstitelům banánů svitla naděje. Už deset let jim ničí plantáže banánovníků bakterie Xanthomonas vasicola. Choroba zřejmě pochází z Etiopie, kde už v 60. letech minulého století devastovala plantáže tzv. falešných banánů.

Na plantážích pravých banánovníků byla choroba poprvé odhalena v Ugandě v roce 2001 a od té doby se rozšířila do Konga, Rwandy, Keni, Tanzanie a Burundi. Zůstává za ní jen spoušť. Listy napadených rostlin vadnou a žloutnou. Banánovníky hynou a úroda je ztracena.

Choroba řádí v zemích, kde tvoří především tzv. zeleninové odrůdy banánů významnou část jídelníčku místních obyvatel. Ti získávají konzumací banánů až třetinu všech kalorií. Na nákup banánů tu obvykle padne třetina až polovina rodinných výdajů. Zničení banánovníkových plantáží a následná neúroda hrozí hladem mnoha milionům lidí.

Zatím se nedařilo najít odrůdy banánovníků, které by dokázaly chorobě vzdorovat. K dispozici není účinný postřik. Šíření choroby se nedaří zabránit. Selhalo i klasické šlechtění banánovníků na odolnost k bakterii. Vědci odhadují, že by potřebovali několik desetiletí, než by získali odolnou odrůdu s potřebnými vlastnostmi. Ke slovu proto přišlo genové inženýrství.

Vědci využili dvojici genů izolovaných ze zelené sladké papriky a přenesli je do banánovníků. Pěstitelé se nemusí bát, že by banány z těchto rostlin chutnaly po paprice. Banánovník však získá odolnost papriky k bakterii Xanthomonas vasicola. Dvě bílkoviny paprikového původu zajistí, že buňky banánu napadené bakterií takřka okamžitě uhynou a zároveň zahubí i bakterie. Původce choroby tak nedostane čas na množení. Nemůže se banánovníkem šířit a nestačí na jeho rostlině napáchat závažnější škody.

Zatím vědci prověřovali odolnost nových banánovníků v laboratoři a ve sklenících. Nyní se rozjíždějí první pokusy na malých plantážích v Ugandě. Teprve v přirozených podmínkách pod širým nebem se ukáže, nakolik se nový banánovník vzniklý metodami genového inženýrství osvědčí.

Foto: fotobanka Shutterstock