Overmind, Mimic, Skynet - warlordi přicházejí

Martin Tůma  |  Počítače

Zapomeňte na šachy. To je nuda. Opravdu drsné umělé inteligence teď bojují na život a na smrt v aréně StarCraftu. Vítěz vejde do dějin a poražený? Ten bude vymazán.

Hlubiny vesmíru stejně jako hlubiny zemských oceánů jsou místa příliš nehostinná pro lidi a příliš odloučená pro dálkově ovládané roboty. Pro jejich výzkum musíme přenést velkou část rozhodovacích pravomocí přímo do počítače na palubě průzkumného prostředku. Jak ale naučit robota správně reagovat v neočekávaných situacích?

Škola hrou

Škola hrou je asi nejznámější odkaz z díla Jana Amose Komenského. Jak se ukazuje, hrou se mohou učit nejen lidé, ale i počítačové programy a především jejich tvůrci. Lidé hrají hry jako jsou šachy, go nebo dáma velmi dlouhou dobu. Pro řadu hráčů se jedná o náplň života a velkou část svého času stráví studiem těchto her. Mezi vášnivé hráče logických her patřila i celá řada matematiků či fyziků.
 

Soutěž mikromanagementu

Možná zde se začaly rodit první matematické popisy toho, jak hry fungují, jak spočítat jejich výsledek a jak stanovit vítěznou strategii. Tak postupně vzniklo celé matematické odvětví – teorie her. Po příchodu cenově dostupných počítačů se najednou vyrojila celá záplava programů pro hraní šachu nebo jiných her. Zpočátku poměrně prostoduché programy prošly evolucí, na jejímž konci stojí neporažený predátor – Deep Blue. Tento počítač již dokáže porazit pouze jiný, silnější počítač.

Ale Deep Blue není chytrý. Ani se nedokáže učit. Je to jenom silný, jednostranně zaměřený počítač na výpočty kombinací všech možných tahů a hledání nejlepšího postupu. V piškvorkách ho porazí pětileté dítě.

StarCraft Competition

Kalifornská univerzita v Santa Cruz hostila v uplynulých dnech konferenci AIIDE 2010 (AI and Interactive Digital Entertaiment conferemce) v jejímž rámci proběhla soutěž umělých inteligencí (AI) ve hraní StarCraftu. Oproti šachu je StarCraft jiná káva. V této hře se hráč musí rozhodovat velmi rychle a na rozdíl od šachů nemá kompletní informace. V šachu nemusíte řešit, kolik má soupeř natěženo a jak rychle dokáže chrlit nové figury místo těch starých, které jste vyřadili ze hry. Zkusit propočítat možné varianty útoků a protiútoků zde nejde.
 

Krasi0 versus Skynet

Zdaleka nejpopulárnějším programem v letošní soutěži byli roboti založení na principu konečných automatů Finite-State Machine (FSM). To však není žádná novinka – tuto metodu běžně používají tvůrci počítačových her, když potřebují dodat zdání inteligence pro AI hry. Právě tyto programy nejlépe uspěly v soutěžích mikromanagementu a v soubojích malých jednotek. Právě chování a cíle jednotlivých vojáků lze v rámci této hry dobře popsat a použít je jako pravidla pro tvoru FSM. Hvězdami v těchto turnajích byly FreSCBot a Sherbrooke.

Učit se, učit se, učit se

Další dva turnaje už ale vyhrály programy schopné analyzovat chování protivníka a schopné se poučit z vlastních i cizích chyb. V podstatě jsou to velitelé, kterým slouží nižší programy jako výše zmínění roboti. Jejich síla se projevila v Tech-Limited Game, kde měli AI na výběr omezený počet budov, omezené zdroje surovin, ale narozdíl od normální hry viděli, co protivník chystá. Zde byl nejúspěšnější Mimic Bot, který v podstatě kopíroval ekonomickou strategii protivníka a využíval jeho chyby ke svému posílení.

Poslední kategorií byl turnaj v plné hře. Tento turnaj vyhrál program Overmind, hrající za Zergy. Umělá inteligenci původem z Berkeley hraje velmi podobně jako lidský hráč. Vyšle průzkumníky, aby našel a rozvrátil ekonomickou základnu protivníka a potom roj Mutalisků otravuje tak dlouho, dokud soupeř definitivně nevykrvácí. Overmind v sobě obsahuje program pro evoluční učení se, schopnost používání rojové inteligence, něco málo věcí vypůjčených ze šachů pro predikci reakcí soupeře a samozřejmě FSM pro řízení jednotlivých Zergů.
 

Jeden z finálních soubojů mezi Krasi0 a Overmindem

Turnaj v plné hře se hrál na 5 zápasů na různých mapách, za Terrany si dobře vedl hrdinný obránce Krasi0 a rasu Protosů hájil Skynet. Oba se však museli sklonit před Zergliny vedenými Overmindem. Stránky obsahují i rozcestník na tvůrce jednotlivých botů, odkud si můžete AI stáhnout a vyzkoušet si, jak dobré jsou.

Nejčtenější