Otřese zatmění teorií relativity?

Martin Tůma  |
zatmění

Prozatím poslední útok na obecnou teorii relativity, resp. způsob, jakým tato teorie vysvětluje gravitaci a její působení, začal v roce 1954 v Paříži. Jak už tomu bývá, šlo o náhodu, zcela náhodou si při úplném zatmění slunce nad tímto městem povšimnul francouzský fyzik a ekonom Maurice Allais náhlé změny kyvu kyvadla. Jednalo se o velké kyvadlo, jistě jste už někdy podobné viděli, jak se kývá tam a zpět a do písku pod sebou tenkým hrotem črtá obrazec – důkaz toho, že se země otáčí.

A právě toto kyvadlo prudce změnilo svůj směr v okamžiku vrcholícího zatmění. Od té doby nastal hon na prokázání anebo vyvrácení této anomálie. Bohužel doposud se nepodařilo zajistit dostatečně vědecky průkazná měření. Až nyní. Štafetu převzali Číňané, kteří mají 22. července tohoto roku šanci, která se nebude dalších 100 let opakovat, nejdelší zatmění Slunce procházející právě přes Říší středu.

Pro měření, na které budou mít všeho všudy něco málo přes šest minut přichystali celou řadu velice citlivých gravimetrů a kyvadel v pásu přes 3000 km dlouhém. Slibují si, že tak dokáží spolehlivě vyloučit náhodné vlivy (pokles teploty, tlaku vzduchu, turbulence v atmosféře či jiné), na jejichž vrub by pozorované změny mohly být přičítány. Výsledky pokusu se budou zpracovávat celou řadu měsíců a lze jenom spekulovat, zda a jak to otřese s teorií relativity v případě, že se daný jev opravdu potvrdí.