„Opravářské buňky“ se dají získat z kůže

Josef Tuček  |  Věda

Postup, jímž je možné získat buňky pro opravu orgánů, které imunitní systém neodmítne, vylepšili vědci z amerického Výzkumného ústavu Ellen Scrippsové.

Podařilo se jim sestavit novou směs malých molekul, které pomáhají „přeprogramovat“ buňky z pokožky dospělého člověka v takzvané kmenové buňky, což jsou jakési základní útvary schopné dále se proměnit v buňky jakéhokoli orgánu v těle.

Dříve si vědci mysleli, že nejlepší kmenové buňky budou získávat z několikadenních lidských zárodků. V posledních měsících se stále více ukazuje, že zřejmě půjde získávat kmenové buňky i z běžných buněk dospělého organismu. Výzkum je stále v začátcích, vědci však doufají, že časem bude stačit odebrat pacientovi například kousek jeho pokožky a v laboratoři z něj vytvořit dostatek kmenových buněk, které půjde následně použít na opravu jeho poškozené míchy, srdce po infarktu nebo třeba slinivky břišní u nemocných s cukrovkou.

Vytváření „opravářských“ buněk přímo z těla pacienta by mělo hned dvě výhody. Nové buňky by byly organismu vlastní, takže by proti nim imunitní systém nebojoval. Současně by tak nebylo nutné používat buňky z lidských embryí, což vyvolává etické spory.

Zdroj: E15