Opisoval ptakopysk u hadů?

Jaroslav Petr  |  Příroda
Ilustrační foto

Ptakopysk podivný si své zoologické jméno skutečně zaslouží. Je pozoruhodný v mnoha ohledech.

K zvláštnostem těchto vejcorodých savců patří i jedová žláza, kterou mají samci v břiše a která ústí na zvláštním „trnu“ nebo „ostruze“ na zadních končetinách. Samci produkují toxin jen během období námluv a zřejmě jej využívají při obraně svého teritoria před konkurencí.

Biolog Wesley Warren z Washington University v St. Louis prozkoumal detailněji sekret jedové žlázy ptakopysků a odhalil v něm více než osmdesát různých jedů. Nejde o nijak nevinné látky. Bodnutí ostruhou ptakopyska vyvolává silnou bolest, kterou neutlumí ani léky, jako je ibuprofen. Nezabírá proti ní dokonce ani morfium. Místo vpichu může bolet dlouhé měsíce.

Warren a jeho tým analyzovali molekuly ribonukleové kyseliny, které se vytvářejí podle genů v jedové žláze ptakopyska a narazili na 83 genů pro toxiny třinácti rozličných skupin. Ptakopysk vlastní jedy vyvolávající záněty, křeče svalů, strážení krve i jedy poškozující nervy. Nejde však o žádné „rarity“. V přírodě bychom našli velmi podobné geny i u evolučně vzdálených tvorů.

Skrývá ptakopysk ještě další jedy?

Některé jedy sdílí ptakopysk s hady, jiné s jedovatými pavouky. Jde zřejmě o výsledek tzv. evoluční konvergence, kdy různé organismy dojdou evolucí nezávisle na sobě k velmi podobným výsledkům.

Různí živočichové mohli například využívat pro srážení své vlastní krve při zástavě krvácení velmi podobné bílkoviny a ty se jim následně hodily jako surovina pro evoluci jedu, který sráží krev v těle uštknuté oběti. To je důvod, proč se jejich jedy vzájemně podobají. Spektrum molekul, z nichž se mohly jedy vyvinout, je přeci jen omezené.

Warren je přesvědčený, že zatím odhalil jen menší část z jedové výbavy ptakopysků a pátrá proto dál v naději, že narazí na exotičtější jedy. Ty by mohly najít i praktické uplatnění.

Mnohé molekuly přírodních toxinů lze využít po modifikaci jako léky proti nejrůznějším chorobám. Nedávno byl například uveden na trh lék na tišení bolesti vyrobený modifikací smrtícího toxinu mořských plžů homolic.

Studie v Genome Biology: http://genomebiology.com/…R95/abstract