Opičí „hipíci“ vraždí

J. PETR  |  Příroda
chápáni

Jihoameričtí chápani byli považováni za největší pohodáře mezi opicemi. Nervou se, nevyvyšují se jedna nad druhou. Vědci jim někdy přezdívají „Hippy Monkey“ čili opičí hippie. Zdálo se, že se chápani drží zásady hnutí hippies „Make love, not war.“ Nejnovější výzkumy života chápanů ale odhalily, že nejsou tak mírumilovní, jak se zdálo. Vědci pozorovali krutou rvačku, při které utrpěl starý samec kousance ve tváři, na těle a na pohlavních orgánech. Zvíře zraněním záhy podlehlo.

Mírumilovně žijí především chápani ze severu, kde je na stromech málo ovoce a opice se živí listím. V jejich tlupách se drží samci a samice pohromadě. Nabízí se jim nespočet příležitostí k páření a zvířata se mezi sebou vždycky nějak dohodnou. Samci čekají na přízeň samice ve frontě a nervou se. Na jihu se nabízí chápanům za potravu i ovoce. Stromy s úrodou jsou ale daleko od sebe a jednotliví chápani na výletech za ovocem opouštějí tlupu. Samice se v jižní populaci po většinu času potulují samy a když se dostanou do kontaktu se zbytkem tlupy, chovají se roztoužení samci jako šílenci. Soka jsou schopni i zabít.