Opice se poznají

Jaroslav Petr  |  Příroda
Ilustrační foto

Makaci poznají sami sebe v odrazu zrcadla. Zařadili se tím do „intelektuální superligy“ mezi zvířaty po bok šimpanzů, bonobů, goril, orangutanů, slonů, delfínů či kosatek.

Vědci dlouho testovali různé opice tzv. zrcadlovým testem, při kterém se zvířeti nenápadně nalepí barevná značka na hlavu tak, aby ji opice mohla zahlédnout jen v zrcadle. Pokud se opice před zrcadlem o značku zajímá a třeba si ji zkouší odstranit, znamená to, že pochopila, že odraz v zrcadle je ona sama.

Dlouho se zdálo, že na opice je tento myšlenkový pochod příliš komplikovaný. V jedné americké laboratoři údajně měli zvládnout zrcadlový test jihoameričtí kosmani, ale to se nakonec ukázalo jako vědecký podvod.

Tým vedený americkým neurologem Louisem Populinem z University of Wisconsin-Madison přistihl makaky při zvládnutí zrcadlového testu víceméně náhodou. Vědci testovali na těchto opicích účinky dětských léků a sledovali odezvu nervového systému. Opicím proto voperovali do mozku elektrody pro měření aktivity vybraných neuronů.

Elektrodu překryli zvláštní izolační „čepičkou“. Shodou okolností měli makaci v klecích pro zábavu k dispozici zrcátko. Když se opice po operaci probudily z narkózy, zjistily, že se jim „něco stalo“. Byly trošku zmatené, protože na sobě nic neviděly. Kupodivu si brzy vzaly zrcátko a začaly zjišťovat, jestli ta změna náhodou neproběhla na hlavě. Když viděly v zrcátku „čepičku“, opatrně ji prozkoumávaly prstíky.

Ilustrační foto

Později si vědci všimli, že opice používají zrcátko i při úpravě a čištění srsti na místech, na která si samy nevidí. Vědci dali pro jistotu makakům ještě slepá zrcátka, aby si byli jistí, že opice skutečně zajímá odraz v zrcadle. Opice se slepými zrcátky se o „neviditelná“ místa svého těla nijak zvlášť nezajímaly.

Makaci tedy jasně prokázali, že při spatření vlastního odrazu v zrcadle nepodléhají iluzi, že jde o cizího makaka. K tomu je zapotřebí skutečně složitý myšlenkový pochod a vědci byli přesvědčeni, že opice jej nejsou schopny. Bylo to pro ně znepokojivé zjištění, protože opice vládnou poměrně velmi výkonným mozkem.

Nedávno se ukázalo, že v zrcadlovém testu uspěla obyčejná straka obecná. Mnoho biologů znepokojovala představa, že opice nezvládnou to, co straka se svým „ptačím mozečkem“. Publikaci o úspěchu makaků při zrcadlovém testu publikovanou v předním vědeckém časopise PLoS ONE, proto přijali vesměs s úlevou.