Opel Astra 1.7 CDTi

Jaroslav Matějka  |  Auta
Uniforma. Sportovně klínovitá karoserie je dnes téměř povinností

Tohle auto mi ukázalo dvě tváře. Jednu na dálnici. Tady nemělo chybu, hltalo vzdálenosti jedna radost. Sto kilometrů, dvě stě, tři sta… žádný problém. Celou dobu jsem měl pocit, jako kdybych se nacházel ve velkém voze. Astra se chovala jako rozložitá sebevědomá limuzína, působila jako kdyby měla mnohem delší rozvor.

Druhou, horší tvář ukázala na okreskách. (Že jsem na ně vůbec odbočoval…) Seděl jsem sice ve skvěle vytvarované sportovní sedačce a při každém pohybu volantem jsem se div nezajíkl nadšením nad bleskurychle reagujícím řízením, nad tím, jak vůz seděl na vozovce. Jenže co to bylo platné, když haprovalo to hlavní, motor.

Sice se ochotně vytáčel do čtyř tisíc tři sta otáček, jenže pak mu obrazně řečeno padla. Motor pohodář, nedal si říct, ať jsem zkoušel, co se dalo. Když jsem chtěl někoho předjet, musel jsem se dlouze rozmýšlet. A čile řadit. A problém byl i při nízkých otáčkách. Pod dvěma tisíci otáček mi přišla Astra hodně dýchavičná.

Logické uspořádání. Množství tlačítek na středovém panelu působí rušivě jen první hodiny, lze si na ně rychle zvyknout

Motor očividně bojoval s váhou vozu, projevoval se citelný turboefekt. Dvakrát třikrát mi dokonce na křižovatce zhasl, když jsem se pokoušel rozjet při mírném pojezdu v koloně na druhý rychlostní stupeň. Poučení z toho plynulo jediné, vždy řadit nižší rychlostní stupeň. Pohonná jednotka Astry byla také mnohem hlučnější než vznětové motory francouzských vozů, a to už nehovořím o motorech s označením VW.

Kladem pohonné jednotky byla naopak dobrá spotřeba, ta se pohybovala kolem šesti litrů. Zásluhu na tom měla bezesporu i šestistupňová převodovka. Řešením pro tento vůz by tedy byla jiná motorizace, například vznětový motor o obsahu 2.0 litru a výkonu 118 kilowattů. Pravda je krapet žíznivější, ale zato o poznání energičtější.

Nová Astra je pátá v průběhu tří desetiletí. Během předcházejících let si vybudovala dobrou pověst, nikdy se však nevyškrábala až na piedestal, nestala se nejlepší. Nejblíže k tomu snad má právě tato, pátá generace, která vyzvala na souboj vládce ve své třídě – Ford Focus a VW Golf.

Ve srovnání s nimi dopadla, podle mého, docela dobře. Ocenil jsem zvláště německý přístup, to, s jakou důkladností byla postavena. V řízení působila zhruba nastejno jako konkurenti, v designu je dokonce podle mého názoru lehce překonávala. Nabídla přitažlivější a vyváženější tvary (stejně moderní jako u první Astry v roce 1980) a vytříbenější interiér (použité materiály byly mnohem kvalitnější než u dřívějších modelů).

Mezi plusy bych řadil i to, že narostla do délky o 50 milimetrů a do šířky o 61 milimetrů. Kde však dostala na frak, bylo u jízdního komfortu. Chvílemi působila při jízdě až prkenně, neotesaně. A co mne ještě trochu rozhodilo, kolik stála příplatková výbava.

Zmíním jen systém adaptivního podvozku FlexRide, který byl u testovaného vozu. Skvělá věc a potřebná. Při zapnutí jednoho ze dvou režimů – Sport – se výrazně zrychlila odezva na plyn, řízení se stalo přímější a tlumiče změnily svou charakteristiku na tužší. Zpomalená Astra se najednou téměř zázračně proměnila. Jenže to stálo 40 tisíc.

Technické údaje

Motor: vznětový (vícebodové vstřikování common rail, turbodmychadlo s proměnou geometrií lopatek, 16 ventilů)
Zdvihový objem: 1686 cm3
Výkon: 92 kW
Převodovka: manuální šestistupňová
Celková hmotnost: 1503 kg
Rozměry: 4419×1814×1510 mm
Zavazadlový prostor: 370/1235 l
Maximální rychlost: 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,5 s
Kombinovaná spotřeba: 4,7 l
První cena vozu (akční): 325 900 Kč (1.4, zážehový motor, výbava Essentia)
Cena testovaného vozu (akční): 481 900 tisíc Kč (výbava Cosmo)

Konkurence

Peugeot 1.6 HDi – výkon: 82 kW, rozměry: 4276×1815×1498 milimetrů, max. rychlost: 190 km/h, zrychlení 0–100 km/h: 11,4 s, komb. spotřeba: 5,1 l/100km, cena: 476 400 Kč (výbava Premium)

Toyota Auris 1.4 D-4D – výkon: 66 kW, rozměry: 3930×1725×1525 milimetrů, max. rychlost: 175 km/h, zrychlení 0–100 km/h: 11,7 s, komb. spotřeba: 4,5 l/100km, cena: 534 900 Kč (výbava Sol)

Plusy:

  • výborné jízdní vlastnosti
  • stylový, prostorný interiér
  • přední sedačky

Mínusy:

  • nevýkonný a hlučný motor
  • horší výhled dozadu

Zdroj: E15

Nejčtenější