Ohlédnutí za Ženevou

Milan Jirouš  |  Auta

Nejprestižnější evropský autosalon pořádaný každoročně ve švýcarské Ženevě je za námi. Po trochu slabším loňském roku se letošek skutečně vydařil. Světlo světa zde poprvé spatřila řada novinek, a to jak tradičních, tak hybridních.

Na autosalonech se stále více objevují vozy s hybridním pohonem. Zatímco dříve se o takových vozech mluvilo jako o výjimkách a prvních vlaštovkách, letos se stávají běžnou součástí motoristických akcí. Různé hybridy a elektromobily totiž představuje stále více výrobců, nestandardní pohony se ale letos dostávají i do sportovních a dokonce závodních vozidel.

Převažují ale auta s konvenčním pohonem a vysoká cena hybridních řešení je stále ještě důvod, že to tak bude dlouho. Motoristé však mají čím dál větší výběr, a kdo nemusí šetřit, má opravdu zajímavé možnosti. Letošní ženevský autosalon přinesl novinky ve všech obchodních třídách a na své si přišli lidé toužící po jednoduchém a levném voze i zájemci o drahé luxusní limuzíny nebo špičkové sporťáky.

Pozadu nezůstal žádný výrobce. Z toho plyne, že se jarní svátek motorismu opravdu vydařil, přehlídka aut byla pestrá, novinek bezpočet. Některé se prezentovaly pouze jako koncepty, jiné byly představeny v sériovém provedení a co nevidět vyjedou na naše silnice.

Citroën Survolt

Není autosalon, na němž by Citroën nazaujal nějakým konceptem. Tentokrát byl největším lákadlem francouzské automobilky sporťák Survolt. Jde o elektromobil o délce 3850 mm a šířce 1870 mm. Jeho výška je přitom pouhých 1,2 metru. Design i zbarvení vozu lákaly návštěvníky už z velké dálky. Výrazně sportovní až agresivní vzhled tomu jen napomáhal. Podrobnější informace ale výrobce nezveřejnil. Z toho lze usuzovat, že jde skutečně jen o designovou studii.

Ferrari HY-KERS

Ze stánku Ferrari zářila netypická zelená barva. Sportovní značka totiž přivezla na ženevské výstaviště koncept hybridního vozu postavený na základě modelu 599 GTB. Automobil využívá poznatků získaných při používání systému KERS v F1. Koncept je vybaven spalovacím motorem a dvojicí elektromotorů. Jeden je součástí dvouspojkové převodovky, je spojen s lichými převody a dává výkon 74 kW. Druhý najdeme na zadní nápravě, kde sbírá energii vzniklou při brzdění a pomáhá lepší funkci brzd. Přebytečná energie se mění na elektřinu. Lithium-iontové baterie o kapacitě 3 kWh výrobce umístil do podlahy. Systém váží 80 kg, přesto vozidlu pomáhá vylepšit jízdní výkony, když zrychluje o 0,4 sekundy rychleji než sériová verze 599 GTB.

Peugeot Cinq

Peugeot ukazuje, jak by měl vypadat nástupce modelu 408, ale i větší „šestsetsedmičky“. Automobilka se totiž rozhodla nahradit obě auta jedním. Představený sedan má délku 4860 mm, koncept ukrývá pod kapotou hybridní technologii Hybrid4. Co to znamená v reálu? Že vpředu nalezneme vznětový motor 2.0 HDI s filtrem pevných částic FAP o výkonu 120 kW, ale zadní kola pohání elektromotor o výkonu 27 kW. Celkem tedy 147 kW výkonu. Výsledkem by měla být podle výrobce průměrná spotřeba 3,8 litru nafty na každých 100 kilometrů jízdy. Až přijde vůz do sériové výroby, měl by nést označení 508.

BMW 5

Německý výrobce přivezl zbrusu novou generaci populární řady 5pod továrním označením F10. Nová „pětka“ má uhlazenější tvary, a tudíž i předpoklad zalíbit se větší skupině motoristů. Automobil stojí na platformě sedmé řady, a to dává tušit nárůst vnitřního prostoru. To potvrzuje i velký rozvor 2970 mm. Zatím je k dispozici v provedení sedan se zavazadelníkem o objemu 520 litrů. Kombi by se mělo objevit v druhé polovině tohoto roku. Automobil je nabízen v pěti motorizacích. Základní nese označení 523i a jde o třílitrový šestiválec o výkonu 150 kW. Přijde na 1 115 400 Kč. Jen o málo více dáte za levnější z dvojice turbodieselů pod označením 525d. Jde opět o šestiválcový třílitr o výkonu 150 koní a je k mání za 1 194 700 Kč. Nejdražší verzí je zážehové provedení 550i s osmiválcem o objemu 4,4 litru.

Volvo S60

Volvo opět vsadilo na bezpečnost, tentokrát je ale znát i dávka sportovnosti. Design sedanu se zkrátka vydařil. Největší novinkou ve výbavě je radarová technologie, která dokáže zabránit případné srážce třeba s chodcem, a to do rychlosti 35 km/h. Základním motorem má být přeplňovaný agregát 1.6 GTDi/110 kW a ponese označení T3, silnější provedení 1.6 GTDi/132 kW pak T4. Další čtyřválce 2.0 GTDi mají výkony 149 a 176 kW a dostanou název T5. Vrchol nabídky je přeplňovaný šestiválec 3.0 GTDi/224 kW pod označením T6.

Škoda Fabia RS

Mladoboleslavská automobilka představila dlouho očekávané sportovně laděné provedení fabie druhé generace. Model RS se bude dodávat ve verzi hatchback i jako praktičtější kombi. Kdo čekal rozšíření karoserie alespoň trochu napodobující speciál S2000, bude zklamán. I o této variantě se bude hovořit jako o „užovce“. Pohonnou jednotkou vozu je dvakrát přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 132 kW. Z 0 na 100 km/h se rozjede „eresko“ za 7,3 sekundy. Kombinovaná spotřeba je podle výrobce 6,4 litru. Hatchback by měl dosáhnout maximálně 224 km/h, kombi zvládne jet ještě o 2 km rychleji. Cena zatím nebyla stanovena.

Lexus CT 200h

Lexus zaujal novinkou CT 200h. Jak z názvu vyplívá, jde o hybridní model. Využívá techniku známou už z Toyoty Prius. Nový hatchback pohání zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru doplněný elektromotorem a bezestupňovou automatickou převodovkou. 4,3 metru dlouhý automobil stojí na zcela novém podvozku, má rozvor 2,6 metru, což je v této třídě průměr. Totéž platí o zavazadelníku, který nabídne v základním uspořádání objem 345 litrů.

Mercedes F 800 Style

Nebyla snad žádná prémiová značka, která by se nechlubila nějakou novinkou. Ani německý Mercedes nezůstal stranou. Největší pozornosti se těšil hybridní plug-in koncept F 800 Style. Pohání jej zážehový šestiválec o výkonu 200 kW spolu s elektromotorem, jenž disponuje výkonem 80 kW. Pouze na elektrickou energii dokáže automobil ujet asi třicet kilometrů a maximálně vyvine rychlost 120 kilometrů za hodinu. V kombinovaném režimu jsou ale výkony zcela jiné a přitom vůz může podle výrobce dosáhnou průměrné spotřeby okolo tří litrů na sto kilometrů jízdy.

Mazda 6

Ženava ale neviděla jen zbrusu nové vozy, představila se i řada modernizovaných aut. Patří mezi ně i faceliftovaná Mazda 6. Změnou prošly světlomety, prostor dostala nová mlhová světla, koncové svítilny mají novou optiku. V interiéru se odehrálo taktéž několik drobných úprav. V první řadě se objevily některé nové ovládače a okolo rádia a navigace je teď jiný plast, než tomu bylo dříve. Významnou novinkou je též zážehový motor 2.0 DISIo výkonu 114 kW. Na našem trhu se faceliftovaný automobil začíná prodávat už v květnu.

Renault Wind

Francouzský Renault nejvíce zaujal novým modelem Wind. Jde o malý roadster o délce 3,83 metru. I když roadster není přesné označení, lépe by bylo kupé-roadster. Vůz má totiž snímatelný střešní díl. Manipulace s ním probíhá elektricky, řidič jen stiskne příslušné tlačítko. Pod kapotu automobilu se dostanou dvě pohonné jednotky. Základní je přeplňovaná dvanáctistovka o výkonu 74 kW, silnější představuje agregát 1.6 16V pracující s 98 kilowatty. Na český trh by měla novinka dorazit v červnu.

Porsche 918 Spyder Hybrid

Také automobilka Porsche představila hybridní model, respektive studii, a to Porsche 918 Spyder. 1490 kilogramů těžký automobil pohání vidlicový osmiválec disponující výkonem 373 kW (rovných 500 koní). Motor spolupracuje s dvouspojkovou převodovkou PDK. Z klidu na 100 km/h vozidlo zrychlí za 3,2 sekundy a ručička rychloměru se postupně vyšplhá až na 320 km/h. Těchto hodnot ale automobil dosahuje zásluhou hybridního ústrojí, které čítá dva elektromotory. Každý působí na jednu nápravu a dohromady produkují výkon 160 kW (218 koní). Auto má navíc plně elektrický režim E-Drive, který mu umožňuje jet až 25 kilometrů zcela bez emisí. Baterie lze v případě potřeby dobít i ze zásuvky. V běžném režimu vůz využívá hybridní ústrojí, jak potřebuje, což podle výrobce může znamenat kombinovanou spotřebu 3 litry na 100 kilometrů. To zní až neuvěřitelně.

Zdroj: Formen

Nejčtenější