Ochrana proti AIDS ze skleníku

J. PETR  |
řasy

Bílkovina z mořských řas zvaná griffithsin brání nákaze virem HIV. Její získávání je ale obtížné. Britsko-americký tým naučil vyrábět griffithsin obyčejné rostliny. Bílkovina mořských řas griffithsin patří k nejnadějnějším prostředkům pro boj s šířící se nákazou virem HIV. Váže se na povrch viru a nedovolí mu proniknout do nitra lidských buněk. Její výroba narážela na velké potíže. Chov potřebných řas je velmi náročný.

Také produkce proteinu pomocí kvasinek, do jejichž DNA byl vnesen příslušný gen z mořské řasy, byla složitá. Proteinu bylo málo a byl drahý. Tým vedený virologem Kennethem Palmerem z University of Kentucky vnesl gen z řas do tabáku druhu Nicotiana benthamiana. Ve skleníku o ploše 480 metrů čtverečních se podařilo vypěstovat rostliny, z kterých vědci izolovali 60 gramů griffithsinu. To by stačilo zhruba na jeden milion dávek této bílkoviny.

Griffithsin by se měl používat ve formě ochranných gelů, které by se nanášely na sliznice pohlavních orgánů. Tím se dramaticky snížilo riziko přenosu nákazy při nechráněném pohlavním styku. Nízká cena ochranných gelů by otevřela cestu k jejich užívání v zemích třetího světa, kde je v současnosti postup viru HIV nejrazantnější. Předběžné testy prokázaly, že lidé netrpí na griffithsin alergickou reakci. Klinické zkoušky griffithsinových gelů chránících před virem HIV by měly začít za několik let.