Ochrana družic potřebuje nový radar

Josef Tuček  |  Vesmír

Vývoj zcela nového radaru, který bude sledovat kosmické smetí, objednala za 4,7 milionu eur Evropská kosmická agentura (ESA) u španělské společnosti Indra Espacio. Na projektu se bude podílet i německý Fraunhoferův ústav ve Wachtbergu.

Volně kroužícího smetí v okolí Země přibývá. Kromě kosmického prachu a úlomků přirozených vesmírných těles oblétává zeměkouli stále více vysloužilých družic či jejich kousků, úlomků nátěru raket i celých spálených raketových palivových stupňů. Nový evropský radar má posílit soustavu optických dalekohledů a radarů, které už vesmír sledují a jsou schopny najít předměty zhruba od velikosti nápojové plechovky.

„Data z plánovaného radaru umožní zlepšit včasné varování před možnou srážkou funkčních družic s těmito objekty,“ uvedla ESA v tiskové zprávě. Významnější satelity obvykle mají korekční motorky, které jim umožňují mírně měnit dráhu. V minulých dnech Mezinárodní kosmická stanice připravovala úhybný manévr, protože jí podle propočtů hrozila srážka s úlomkem staré čínské meteorologické družice, kterou Čína záměrně zničila raketou v lednu 2007 při vojenském testu. Úlomek však stanici bezpečně minul.

Oproti tomu loni v únoru měl americkou komunikační družici Iridium 33 minout vysloužilý a neovladatelný ruský komunikační satelit Kosmos 2251. Výpočty nevyšly, obě družice se srazily a zanechaly po sobě další spoustu nebezpečných úlomků.

Zdroj: E15