Obří planeta znovu v ohnisku teleskopů

Jaroslav Petr  |  Vesmír

Poprvé vzbudila senzaci v roce 2009 jako planeta, která se nachází mimo sluneční soustavu a přitom je vidět na snímcích teleskopů. Teď se o ní dozvídáme víc.

Hvězda Beta Pictoris leží v souhvězdí Malíře a je od nás vzdálená 63,4 světelných let. Je to vesmírné „mládě“, protože je stará asi jen 12 milionů roků. Je však o 70 % hmotnější než Slunce a také bezmála devětkrát svítivější. Pozoruhodná je její planeta Beta Pictoris b.

Oblak planetárního prachu

Kolem hvězdy Beta Pictoris se nachází disk z prachu a plynů podobný tomu, z jakého před 4,5 miliardami let vznikla naše Sluneční soustava. Zdá se, že uvnitř oblaku u Beta Pictoris je živo. Astronomové tu odhalili známky kometární aktivity, planetisimálních pásů a zjevně se tu vytvářejí i planety. V roce 2009 se podařilo astronomům zahlédnout pohyb obří planety.

Odhaduje se, že by její dráha mohla mít poloměr kolem 8 astronomických jednotek. To znamená, že je od hvězdy Beta Pictoris osmkrát dále než Země od Slunce. Do naší Sluneční soustavy bychom ji tak mohli umístit někam mezi dráhu Jupitera a Saturna. Zatím jsme nenašli ve vesmíru planetu, která by obíhala v menší vzdálenosti od své hvězdy a byla přímo pozorovatelná ze Země.

Nové pozorování

Mezinárodní tým astronomů se podíval do blízkosti hvězdy Beta Pictoris znovu. Využil k tomu aparatury Evropské jižní observatoře VLT/NaCo. Vědci zjistili, že planeta rozhodně nezmizela. Je na svém místě a chová se tak, jako když byla pozorována naposledy. Lepší vybavení dovolilo zjistit o planetě podrobnější údaje. Má hmotnost 7krát až 11krát vyšší než Jupiter a její teplota se pohybuje mezi 1100 a 1700°C.

Podívejte se na video o objevu planety u Beta Pictoris.

Studie o novém pozorování planety u hvězdy Beta Pictoris publikovaná v časopise Astronomy & Astrophysics je důležitá pro pochopení mechanismu vzniku planet. Hvězda je velmi mladá a mladý je i její planetární systém. Planeta je stále ještě horká, protože si udržela většinu tepla získaného s horkým materiálem využitým pro její vznik. Astronomové z toho usuzují, že vznikala jinak než obří planety naší Sluneční soustavy. Ty se formovaly z pevných částic (křemičitanů a ledu) uvnitř prachového a plynného oblaku obklopujícího Slunce a vydatně se „vykrmily“ plyny, jež si natáhly ze svého okolí.

A tak je na planetě Beta Pictoris b stále co zkoumat. V současnosti se vědci snaží pomocí aparatury SPHERE zjistit složení atmosféry planety a detailněji prozkoumat charakteristiky její oběžné dráhy kolem mateřské hvězdy.