Objevitelem může být každý, kdo dá k dispozici počítač

Josef Tuček  |  Vesmír

Nový pulsar byl objeven díky počítačům tří lidí, kteří vůbec nejsou experty na astronomii. Zapojili se však do programu s názvem Einstein@Home, jehož cílem je ověřit Einsteinovu obecnou teorii relativity. Objev pulsaru je jeho vedlejším produktem.

Podstatou programu je, že lidé dají přihlášením přes internet k dispozici svůj počítač. Ten pak vždy ve chvíli, kdy není majitelem využíván a naskočí na něm spořič obrazovky, stáhne z internetu malé množství dat ke zpracování a po analýze je zase pošle zpět do řídicího centra. Takto darovalo vědcům volný čas svých osobních počítačů asi 250 tisíc lidí ze 192 zemí světa, čímž vznikla výpočetní kapacita odpovídající superpočítači.

Program Einstein@Home řízený z Wisconsinské univerzity v Milwaukee a z Ústavu Maxe Plancka v Hannoveru se už pět roků snaží najít gravitační vlny, jejichž existenci předpověděl v roce 1916 Albert Einstein při formulování obecné teorie relativity. Proto zpracovává signály z vesmíru zachycené pozemskými radioteleskopy.

Gravitační vlny sice vědci zatím nenašli, ale v datech z obřího radioteleskopu Arecibo na Portoriku se jim nyní podařilo najít nový pulsar – neutronovou hvězdu, která rotuje jedenačtyřicetkrát za sekundu kolem své osy a je vzdálena 17 tisíc světelných let od Země. „To dokazuje, že veřejnost se může podílet na objevování vesmíru,“ komentoval to vedoucí projektu Bruce Allen.

Myšlenku využití osobních počítačů ke zpracování velkého množství dat poprvé použili v roce 1999 autoři projektu SETI@Home, při němž osobní počítače hledají v záznamech radioteleskopů signály vesmírných civilizací. Zatím žádné neobjevily.

Zdroj: E15