Nový typ DNA

J. PETR  |
Nový typ DNA

Američtí biochemici přepsali základní molekulu dědičnosti. V laboratoři vytvořili umělou dvojitou šroubovici, která je vytvořena dvanácti typy „písmen“. To je v porovnání se čtveřicí „písmen“, z nichž se skládá dvojitá šroubovice „přírodní“ DNA, zcela zásadní inovace. Vědci chtějí vytvořit v laboratoři syntetickou formu života, která by využívala umělý dvanáctipísmenný genetický kód. Objev však už našel i praktické uplatnění. Vědci využívají umělá písmena k detailním a velmi rychlým genetickým testům.

S jejich pomocí mohou například přesně určit množství viru HIV v těle nakaženého člověka. To je důležité při léčbě. Virus je zpočátku na léky citlivý a počty virových částic v těle nemocného klesají. Dříve či později se však virus vůči lékům obrní a počty virových částic začnou stoupat. To je chvíle, kdy je zapotřebí nasadit nové léky. Určit tento zlomový okamžik není pro lékaře jednoduché. Nové testy využívající syntetická písmena umělého genetického kódu dovolují testovat pacienty jednou měsíčně a zaručují lékařům hodnověrné údaje o aktuálním zdravotním stavu nemocného.