Nový katalyzátor pro výrobu vodíku

Martin Tůma  |  Věda

Přechod na „vodíkovou ekonomiku“ může být cestou, která by nás mohla osvobodit od naší závislosti na ropě. Současné automobily poháněné vodíkem ale jezdí na vodík vyrobený ze zemního plynu, což je zhruba stejně účinné, jako zkoušet myš utlouct chřestýšem. Jenomže výroba vodíku z vody je buďto energeticky velice náročná, nebo vyžaduje drahé katalyzátory jako je platina.

Vědci Jeffrey Long, Christopher Chang a Hemamala Karunadasa z Berkeley Lab ve výzkumu sponzorovaném americkým Ministerstvem energetiky se věnují hledání levné náhrady za platinu. Asi nejúčinnější na rozklad vody je enzym hydrogenáza, jenomže ten prozatím funguje jenom uvnitř rostlin při fotosyntéze a mimo přirozené prostředí se rozpadá.

Nedávno oznámený katalyzátor z uhlíkových nanotrubiček a niklu (http://www.vtm.cz/…-bez-platiny) má nízkou účinnost. Tým z Berkeley Lab sází na (PY5Me2)Mo-oxo – ligand molybdenu a kyslíku, který je 70× levnější než platina. Podle vědců dokáže tento metalický komplex účinně vyrábět vodík jak ze sladké, tak především ze slané vody, které máme opravdový dostatek.

Takže teď už jenom zbývá vyřešit dlouhodobé skladování vodíku a automobilům s palivovými články už nebude stát nic v cestě.