Nový hledač asteroidů

Martin Tůma  |  Vesmír

Dinosauři by mohli vyprávět, jak dokáže srážka Země s nějakou větší planetkou zamíchat se zářivou budoucností vládnoucích tvorů planety. I takové zopakování sto let staré události nad Tunguzkou by dnes stálo možná i milióny životů.

Stačilo by, kdyby planetka trefila hustě osídlenou oblast místo sibiřskou pustinu. Je s podivem, že velmi dlouho bylo toto nebezpečí všemi opomíjené. Zvrat nastal až díky kolizi komety Shoemaker-Levy 9 s planetou Jupiter.

Od té doby nastal doslova hon na nebezpečné asteroidy. Posledním přírůstkem do rodiny zařízení pátrajících ve vesmírných hlubinách po planetkách je teleskop Pan-STARRS 1* na Havaji, zprovozněný vědci z Centra pro astrofyziky Harward-Smithsoinain Institutu. PS1, jak zkracují název tohoto teleskopu, má každý měsíc zmapovat jednu šestinu oblohy.

Dalekohled, který je umístěn na vrcholu spící sopky Haleakala, má zrcadlo o průměru 1,8m a je vybaven největší digitální kamerou, jaká kdy byla vyrobena. Její rozlišení je 1400 megapixelů (1,4 gigapixelu). Pokud byste si chtěli snímek z této kamery nechat vytisknout jako obyčejnou fotografii, byla by velká jako jedna polovina basketbalového hřiště.

Takový snímek pořídí teleskop každých 30 sekund. Protože pracuje od soumraku do úsvitu, výsledkem je ohromné množství dat – na 1000 DVD za jednu noc.

Vysoké rozlišení pořízených snímků hvězdné oblohy má umožnit astronomům odhalit kromě asteroidů i různé další druhy vesmírných objektů, jako jsou trpasličí planety za drahou Neptunu nebo vzdálené komety. Snímání stejné části oblohy dvakrát za rok je důležité pro nalezení pohybujících se objektů. Čím dříve odhalíme možnou hrozbu, tím lépe. V současnosti totiž máme pouze teoretické projekty, jak se s hrozící srážkou vypořádat.

Teleskop byl ve zkušebním provozu již více než rok a měl problémy s kvalitou pořizovaných snímků. Přesto se jim podařilo najít několik stovek objektů za měsíc, což je více, než bylo dříve možné pozorovat dohromady za několik let. Pokud si chcete prohlédnout, jaké obrázky dělá 1,4 GPi kamera, zde je galerie: http://pan-starrs.ifa.hawaii.edu/…gallery.html