Novinky z nanosvěta

Martin Tůma  |  Věda

Poslední únorový víkend tohoto roku byl opravdu bohatý na novinky v oblasti nanotechnologií a kvantové fyziky. Začněme teoretickou fyzikou, kde se týmů matematiků a fyziků podařilo výrazně vylepšit způsob řešení Thomas-Fermiho rovnice z roku 1927. Tato rovnice popisuje vztah mezi energií elektronů v látce a jejich rozmístěním.

Doposud bylo možno provádět simulaci nových typů materiálů pouze s několika desítkami atomů, ale nové řešení této rovnice razantně snížilo nároky na výpočetní výkon, a tak umožňuje provádět simulace až s milióny atomů.

Více naleznete zde: http://www.princeton.edu/…ews/archive/?…

Nanostruktury mají často fantastické vlastnosti, ale je velký problém je vyrobit. A další problém je, jak je začlenit do větších struktur. Vědci z Naval Research Laboratory (NRL) a z University of Illinois—Urbana Champaign zveřejnili zcela nový postup, jak použít sondu mikroskopu atomárních sil jako pero pro nanášení směsi polymeru a nanočástic na podklad. Dokáží takto vytvářet vzory o rozměrech několika nanometrů pro nové aplikace v oblasti medicíny nebo elektroniky.

Více naleznete zde: http://www.nrl.navy.mil/…ases/17-10r/

Do třetice všeho dobrého z nanotechnologií – tím je objev diamantu podobnému materiálu který prakticky nemá tření. Matirál vznikl díky usilovné práci týmu vědců z Pensylvánské univerzity ve spolupráci s výzkumným centrem IBM z Curychu a Univerzity z Wisconsin-Madison.

Více naleznete zde: http://www.upenn.edu/…/article.php?…