Netopýři ve službách člověka

Jaroslav Petr  |  Příroda

Masové vymírání netopýrů v Severní Americe způsobuje tamějšímu hospodářství mnohamiliardové škody.

Netopýry v Severní Americe hubí infekční choroba syndrom bílého nosu a větrné elektrárny. Není to „akademický problém“ nebo záležitost, nad kterou zaslzí pár ochránců zvířat. Drastický úbytek netopýrů má dalekosáhlé hospodářské následky.

Plíseň a turbíny

Plíseň Geomyces destructans byla v USA poprvé objevena na těle přezimujících netopýrů v roce 2006. Nakažení netopýři jsou neklidní, budí se ze zimního spánku a rychle vyčerpávají tělesné zásoby energie. Hlad je pak vyhání ze zimních úkrytů v době, kdy ještě okolní příroda nenabízí nic k snědku. Odhaduje se, že plíseň už zahubila milion netopýrů. V některých oblastech klesly stavy netopýrů na třetinu. Nejpostiženějším druhem je netopýr hnědavý (Myotis lucifugus), jemuž hrozí vymření.

Dalším americkým „netopýřím morem“ jsou velké větrné elektrárny. V jejich těsné blízkosti hynou zvláště často netopýři rudohnědí (Lasiurus borealis) a netopýři šedí (Lasiurus cinereus). Obecně jsou větrnými elektrárnami ohroženi nejvíce netopýři, kteří jsou doma v lesnatých krajích. Netopýry zřejmě zabíjí prudký pokles tlaku vzduchu, kterému jsou vystaveni při průletu v těsné blízkosti rotujících lopatek větrných elektráren. Pokles tlaku těžce poškozuje netopýrům plíce, jak ukazuje následující video.

Z neznámých důvodů k sobě větrné turbíny netopýry lákají na velkou dálku. Jak přibývá větrných elektráren, rostou i počty uhynulých netopýrů. V roce 2020 by jich mohlo každoročně jen v severní části Appalačského pohoří uhynout kolem 70 000.

Miliardové ztráty

I když přírodovědci už nedělí živočichy na „užitečné“ a „škodlivé“, přínos netopýrů pro hospodářství a především zemědělství je neoddiskutovatelný. Kolonie 150 netopýrů hnědých (Eptesicus fuscus) spořádá ročně 1,3 milionů kusů nejrůznějších druhů hmyzu. Vědci jsou přesvědčeni, že bez tohoto zásahu do populací hmyzu, by docházelo k opakovanému přemnožení hmyzích škůdců, kteří páchají obrovské škody na polích, v sadech i zahradách.

Podívejte se na reportáž přibližující syndrom bílého nosu.

Jeden netopýr hnědavý sežere za noc asi 6 gramů hmyzu. Vezmeme-li v úvahu milion netopýrů, které zabil syndrom bílého nosu, pak v oblastech největšího úhynu zůstane v přírodě asi 1000 tun hmyzu navíc. Vzniklé škody se odhadují až na 53 miliard dolarů. Vyčíslit jde jen přímé ztráty, například pokles úrody a náklady na zvýšenou spotřebu insekticidů. Nepřímé dopady, jako je účinek insekticidů na životní prostředí, se nedá v penězích vyjádřit. Velkou neznámou představují následky úbytku netopýrů v lesních porostech. Podle všeho by se mohly škody v lesích pohybovat mezi 8 a 12 miliardami dolarů.

Záchrana netopýrů bude drahá a náročná. Jak ale vyplývá z výše uvedených kalkulací, určitě se vyplatí i z čistě ekonomického hlediska.