Nejstarší chlorofyl na Zemi

Martin Tůma  |  Věda
Ilustrační foto

Vědci z celého světa už dlouho závistivě pokují po účinnosti, s jakou rostliny zachycují a zužitkovávají energii slunečního záření. Velmi rádi by tento jev zkopírovali do solárních článků, nebo do nich přímo zabudovali samotný chlorofyl.

Jenže tomu se mimo přívětivé prostředí rostlinné buňky moc nedaří. Ani okopírovat tento proces nebude jednoduché, protože rostliny při fotosyntéze používají kvantové triky pro přenos energie. Při zkoumání jedné z nejstarších forem života, stromatolitů ve Žraločí zátoce na australském pobřeží, svitla nová naděje.

Vědci v těchto cyanobakteriích našli nový typ chlorofylu, vývojově zřejmě nejstaršího na Zemi. Navíc tyto primitivní formy života žijí ve velmi slané vodě, která dokáže účinně odfiltrovat většinu ultrafialového záření, se kterým pracují jiné typy chlorofylů. Stromatolity mají ve svých buňkách chlorofyl, který velmi dobře dokáže vytěžit energii z červené a infračervené složky slunečního záření.

Min Chen a jeho kolegové z Univerzity v Sydney mají s chlorofylem od stromatolitů velké plány. Molekulami tohoto chlorofylu chtějí osadit jeden konec polovodičového nanovlánka a na druhém konci na kovové elektrodě přímo sbírat elektrický proud. Jisté pokusy v tomto směru už učinili s proteiny ze špenátu, od stromatolitického chlorofylu si však slibují významné vylepšení.

Foto: fotobanka Shutterstock