Nejrychlejší a nejcitlivější kamery

J. PETR  |  Vesmír
observatoř

Francouzští vědci zkonstruovali unikátní kameru, která pořizuje velkou rychlostí extrémně ostré snímky málo jasných objektů. Za jedinou sekundu pořídí až 1500 záběrů. Kamera najde uplatnění především v astronomii. Využije ji systém čtyř teleskopů postavených ve Evropské jižní observatoři v chilské poušti Atacama. Teleskopy využívají tzv. adaptivní optiku, která se přizpůsobuje tetelení vzduchu a eliminuje „blikání“ hvězd, jež komplikuje pozorování vesmíru z povrchu Země. V současnosti koriguje adaptivní optika obraz v teleskopech řádově stokrát za vteřinu. Pro lepší snímky vesmíru je ale zapotřebí tisíců korekcí za jedinou vteřinu. A to umožní nová kamera. S její pomocí bude obraz teleskopů korigován s mnohonásobně vyšší přesností. Vědci z Jižní Evropské observatoře už plánují vývoj ještě lepší kamery, která by měla korigovat obraz získaný prostřednictvím Evropského extrémně velkého teleskopu. Podle přípravných projektů by měl být „extrémně velký teleskop“ vybaven zrcadly umožňujícími lepší záběry, než jaké dnes posílá z oběžné dráhy kolem Země Hubbleoův vesmírný teleskop.