Nebezpeční trojáni

Jaroslav Petr  |  Vesmír

Mnohé komety se vracejí ke Slunci se zarputilou pravidelností jednou za 200 až 300 let. Při návštěvách vnitřní části sluneční soustavy se tyto tzv. krátkoperiodické komety mohou ocitnout nepříjemně blízko naší planety. Srážka s takovou kometou by měla pro Zemi a její obyvatele katastrofální následky.

Proto je důležité vědět o vzniku komet co nejvíce. Vědci si ale zatím nebyli jisti ani tím, odkud se tyto komety rekrutují. Nyní se zdá, že krátkoperiodické komety představují odpadlíky z rodiny asteroidů označovaných jako trojáni a kentauři. Trojáni uvízli v osidlech gravitačních sil planet Jupitera a Neptuna a obíhají kolem Slunce spolu s těmito planetami. Kentauři se volně potulují mezi dráhami Jupitera a Neptuna.

Krátkoperiodické komety se oddělují od kentaurů poté, co je z jejich stávající dráhy vychýlý kolize s jiným asteroidem nebo gravitace velkých planet. Úbytek kentaurů je díky tomu značný a astronomům je jasné, že jejich řady musí být neustále doplňovány.

Japonští astronomové nyní propočítali, že se noví kentauři mohou do značné míry rekrutovat z Neptunových trojánů. Mnozí astronomové ale upřednostňují představu, podle které doplňují zásobu kentaurů objekty z tzv. Kuiperova pásu, jenž se nachází daleko za drahou Pluta.

Foto: fotobanka Shutterstock