Návštěva ve hvězdné porodnici

Martin Tůma  |  Vesmír

Mikrovlnný vesmírný teleskop Planck pracuje ve vesmíru již skoro rok. Jedná se o projekt Evropské vesmírné agentury. Teleskop je umístěn v místě, kde se vyrovnává gravitační působení Země a Slunce (Lagrangův bod 2), v zemském stínu, což mu dává výborné podmínky pro pozorování.

Právě mikrovlnné záření je velmi vhodné pro pozorování mezihvězdných oblaků prachu a plynů, ze kterých se rodí nové hvězdy. Planck tak nahlíží do hvězdných porodnic, do míst, kde hvězdářské dalekohledy vidí jenom tmu. Rozlišovací schopnosti teleskopu jsou natolik dobré, že dokáže pozorovat jak mezihvězdná hmota interaguje s galaktickým magnetickým pole – tedy nejnižší frekvence záření, vydávané vysokorychlostními elektrony z mezihvězdného plynu.

Na vyšších frekvencích pozoruje záření hmoty ohřívané nově vznikající hvězdou. Na nejvyšších frekvencích potom teleskop zachycuje extrémně chladné oblasti prachu kolem nově vznikajících hvězd, nyní prudce zahřívané na vysokou teplotu už vznikající hvězdou. Po zažehnutí termonukleární reakce vnitru hvězdy je tento mrak prachu rozmetán do okolí.

Planck umožňuje vědcům poprvé tak detailní pohled na jednotlivé procesy formování nových hvězd a umožňuje lépe porozumět zákonitostem tohoto procesu. Pro pozorování byly vybrány slavná mlhovina Koňské hlavy v Orionu a dále oblast souhvězdí Persea.