Návrat létajících obrů

Martin Tůma  |  Technika

6. května roku 1937 na americkém letišti Lakehurst skončila éra velkých vzducholodí. V průběhu přistávacího manévru došlo k ničivému požáru na německé vzducholodi Hindenburg, při kterém zahynulo 36 lidí. Efektní barevné záběry a přímé rozhlasové vysílání z celého průběhu katastrofy znamenaly de facto konec éry vzducholodí.

Po druhé světové válce došlo k rozmachu velkých letadel a tudíž zde nebyla poptávka po vzducholodích. To až v poslední době rostou nové projekty vzducholodí jako houby po dešti. Zatímco projekt nebeského jeřábu JHL-40 je zatím pouze na papíře, největší současná vzducholoď Bullet-580 od společnosti E-Green Technologies se chystá na první let.

Je to 70 metrů dlouhá a 20 metrů široká vzducholoď v podobě gigantické kulky. Plášť vzducholodi, který je vyroben ze speciální kevlarové tkaniny vyvinuté firmou E-Green technologies, má být kulkám odolný. Vzducholoď nadnáší héliová náplň.

Bullet-580 unese 900 kg nákladu a jedním z potencionálních zákazníků má být právě armáda. Vzducholoď totiž může zůstat ve vzduchu prakticky po neomezenou dobu, proto se hodí jako retranslační stanice nebo nebeský hlídač. Pokud máte v kapse 8 miliónů dolarů, může být tato loď klidně i vaše.

Zdroje:
http://cs.wikipedia.org/…9_Hindenburg
http://www.e-greentechnologies.com/…10_FINAL.doc
http://www.youtube.com/watch?…
 http://www.vtm.cz/…icich-jerabu

Nejčtenější