Národní agentura pro opravy ve vesmíru

Martin Tůma  |  Vesmír
NASA

Tak nějak by se brzy mohla jmenovat NASA. Poslední dobou je to samá oprava. Nejdříve opravují Hubbleův teleskop, potom svoje plány do budoucna a nakonec Mezinárodní vesmírnou stanici.

O tom, jak veleúspěšná byla oprava HST jsme psali zde. Co se týče plánů do budoucna, je vidět, jakým požehnáním pro podnik je dlouhodobé koncepční vedení. Mr. Obama hodil přes palubu všechny plány, které mu zanechal odstupující prezident, mimo jiné zrušil program Ares i Orion.

Poté, co se na něj snesla ostrá kritika za vyhozené miliardy, program Orion zase obnovil, avšak pouze jako záchrannou loď pro mezinárodní vesmírnou stanici. Pilotované lety do vesmíru přenechá NASA Rusům, nebo soukromému sektoru (jako je SpaceX a Boeing), kteří chystají lodě schopné dovézt astronauty na oběžnou dráhu.

A jak se ukázalo v uplynulých dnech, mohl být záchranný člun na ISS potřeba dříve než se čekalo. Na stanici se totiž rozbilo chlazení a kdyby jej astronauti včas nespravili, bylo by nutno celou stanici opustit. Naštěstí po třech opravárenských výstupech do volného vesmíru se podařilo vyměnit vadné čerpadlo a stanice je i nadále obyvatelná.

Vedlejším efektem této opravy bylo empirické potvrzení, že Murphyho zákony platí i ve vesmíru, konkrétně: Když to nejde po dobrém, použij sílu. Pokud součástka praskne, jednalo se o vadný výrobek. A taktéž: Kde nepomůže síla, pomůže ještě větší síla, jak o tom svědčí úspěšný zákrok Mr. Wheelocka. Více o opravě ISS se můžete dočíst zde.

Nová administrativa Bílého domu stanovila nové cíle. Místo základny na Měsíci vyrazíme k asteroidům ve stylu Armagedonu. Mezitím ale vyšla hra Moonbase Alpha, ve které, jak jinak, hráč opravuje lunární základnu poškozenou meteority. Hra má pouze jednu misi, ale v kooperativním on-line módu to je celkem zábava. Více o ní v tomto článku.

Ale zpět k návštěvě asteroidů. V NASA znají moderní metody vývoje, proto se sešlo pár powerpointových mágů a daly dohromady působivou prezentaci. Celý koncept má však pár zásadních vad na kráse.

Jednak použití kusu ISS jako stavebního materiálu pro mateřskou loď bude více než problematické. Dále generování umělé gravitace po celou délku cesty díky rotaci dvou lodí spojených lanem bude stát dost paliva na roztočení, poté zastavení u cíle, opětovné roztočení na cestu zpátky, a nakonec zastavení u Země. Přitom by šla celá cesta velmi radikálně zkrátit použitím silného motoru typu VASIMR (http://www.vtm.cz/…lni-remorker).

Zatímco se dříve předpokládalo použití atomového reaktoru, se kterým by šla cesta na Mars zvládnout pod 40 dnů, dnes by šlo postavit dostatečně výkonný motor i bez reaktoru a to díky novým technologiím pro výrobů solárních článků s účinností až 60% (http://www.vtm.cz/…foton-nazmar).

Foto: fotobanka Shutterstock