Nanosatelit pro úklid oběžné dráhy

Martin Tůma  |  Vesmír

Nebe nad námi je plné hvězd, družic a smetí. Bohužel, je to tak. Když starý satelit doslouží, většinou kvůli tomu, že mu dojde palivo, trvá mu to desítky let, než shoří v atmosféře. Doprava čehokoliv na orbitu je velmi drahá, proto se všichni snaží z techniky vyždímat co to jde a na nějakou ekologickou recyklaci nepomýšlí.

A tak se může stát něco podobného, jako byla srážka dvou satelitů 13. února loňského roku. I sama ISS musí čas od času změnit svoji dráhu, aby se vyhnula nebezpečnému kusu kosmického smetí.

Nanosatelit CubeSail má být prvním satelitem, který pamatuje i na svoji ekologickou likvidaci. Jedná se o další z pokusu otestování sluneční plachetnice – tedy kosmické lodi, poháněné silou slunečního záření. Tento satelit je výrobkem týmu z Univerzity v Surrey a má být při dopravě na orbit sbalený na 10×10×30cm kvádru o váze pouhých 3 kg. Po vypuštění má rozvinout sluneční plachtu o rozměrem 5×5 m.

Podle šéfa projektu, Vaoise Lappase, bude nejkritičtějším okamžikem mise právě rozvinutí. Svědčí o tom fakt, že od roku 2000 už bylo do vesmíru vysláno více jak pět podobných družic, ale žádná neuspěla. Lappas své technice věří. Je podrobně testována v podmínkách odpovídajících oběžné dráze Země. Tedy kromě gravitace, tu mají normální, pozemskou.

Po vyzkoušení slunečního plachtění se chystá druhá, snad ještě důležitější část mise. Plachta má změnit svoji konfiguraci tak, aby fungovala jako orbitální brzda. Je potřeba si uvědomit, že i tak vysoko je ještě pořád velmi řídká atmosféra a právě molekuly plynu mají postupně družici zbrzdit tak, že nakonec shoří v atmosféře. Nebude se jednat o žádný rychlý sestup, ale místo desítek let družice shoří za několik let.

Samotný let družice je plánován na rok 2011. Po úspěšném vyzkoušení přijde další test – jedna nebo více takovýchto družic se má připojit na nefunkční satelit a ten rozvinutím svých plachet zabrzdit natolik, že shoří v atmosféře. Rýsuje se tu tedy prostředek, jak ten nepořádek na orbitě trochu uklidit, i když to nebude zadarmo.