Nakousnutá jablíčka se valí na zákazníky

Jan Březovský  |  Počítače
iMac se vyrábí v bílé barvě, která dává vyniknout jeho exkluzivitě

Vezměte libovolné slůvko, nejlépe v jazyce anglickém, připište před něj písmenko „i“ a uvidíte, že to bude znít opravdu dobře. U Applu, společnosti, která je postavená především na vynikajícím marketingu, to dobře vědí – „íčka“ prodávají jejich výrobky už dlouhých dvanáct let.

Již v roce 1998 totiž začala společnost prodávat podivný počítač IMAC. No, počítač – šlo o zeleno-fialovou poloprůhlednou plastovou obrazovku s madlem nahoře. Všechny nutné počítačové komponenty jako pevný disk, paměť či CD mechanika byly integrovány do krytu monitoru. Apple se tak stal prvním výrobcem tzv. all-in-one PC, tedy počítače „vše v jednom“.

Jak se dělá marketing

Kolem iMacu se okamžitě po jeho uvedení strhly bouřlivé diskuse, a to především kvůli jeho designu. Tahle vejcovitě zaoblená obrazovka se absolutně vymykala tradičnímu konceptu osobního počítače. Když už to vypadalo, že bude iMac veřejností odsouzen do role počítačového strašáka, společnost Apple jednoduše prohlásila, že zadek jejího počítače je hezčí než předek jakéhokoli jiného. Opět ten jednoduchý a vynikající jablečný marketing.

Písmenko „i“ podle Applu znamenalo především „internet“. Firma si zakládala na jednoduchosti připojení iMacu k internetu. Konfigurace a připojení počítače mělo po vybalení z krabice trvat jen několik minut. Aby toho nebylo málo, „íčko“ zastupovalo také výraz „individual“. A o individualitě iMacu skutečně nikdo nepochyboval. Ještě jednou věcí ale byla první generace iMaců velmi zajímavá: v té době obvyklé porty pro připojení periferií byly nahrazeny dnes běžnými, ale tenkrát téměř nepoužívanými USB porty.

Tomuto odvážnému počinu pravděpodobně vděčíme za masové rozšíření USB portů, což nám v dnešní době tolik usnadňuje každodenní práci s počítačem. V jednadvacátém století se iMac samozřejmě vyvíjel a dospíval. Největší změnu přinesl příchod plochých, lehkých a pro uživatele příjemných LCD monitorů. Počítačové komponenty byly integrovány do zadní části LCD panelu, Apple upustil od průsvitných barevných plastů, ale nepropadl ani tradiční béžové, která zachvátila zbytek počítačového světa. iMac se vyrábí v bílé barvě, která dává vyniknout jeho exkluzivitě. Nutno podotknout, že exkluzivní je v porovnání s konkurencí i jeho cena.

iMac dnes

Pojďme ale konečně do současnosti. Poslední generace iMaců, představená koncem minulého roku, je opravdu krásný kousek techniky. Rozměrný (21,5 nebo 27 palců) LCD panel v bílé barvě s černým orámováním obrazovky je designově čistý a působí na první pohled hodnotně. Pozornost byla věnována i jeho stojánku, který je originální, ale nikoli extravagantní. Displej s LED podsvícením dosahuje rozlišení až 2560×1440 bodů a jeho barvy jsou zkrátka neuvěřitelné. Futuristicky působící klávesnice a myš jsou bezdrátové, celkový dojem tedy neruší žádné kabely. A to je vše.

iPad zvládne všechny multimediální formáty, primárně je určen pro čtení knih a brouzdání po internetu

Obrazovka, klávesnice, myš. Pokud se připojíte k internetu pomocí vestavěné WiFi karty, může od vašeho iMacu vést jeden jediný kabel – napájecí. Žádná ohyzdná klubka kabelů pod stolem. Žádné vzpomínání, který drát vede kam. To je jedna z hlavních výhod all-in-one řešení. Tomu říkám kabelová revoluce. Další výhodou je kompaktnost počítače a s tím spojená úspora místa. Vaši sekretářku jistě potěší, že ta hučící bedýnka, která jí věčně překážela pod stolem, prostě zmizela. S integrací jde ruku v ruce nižší spotřeba energie, což znamená nižší účet za elektřinu a hřejivý pocit, že jste maličko ulehčili naší matičce Zemi.

„i“ndividualita

Zní to opravdu dobře. Proč se tedy všechny počítače ještě nescvrkly a neschovaly za své monitory? Správně, i řešení vše v jednom má svou nevýhodu. Tou je téměř nulová modularita. Zatímco konkurenční počítače jsou stavěny tzv. modulárním, tj. stavebnicovým systémem, kde můžete každý komponent jednoduše vyjmout a nahradit, iMac je modulární asi tak jako běžný notebook. Můžete přidat operační paměť, vyměnit pevný disk, ale to je tak všechno.

Navíc pokud se rozhodnete vyměnit obrazovku, musíte s ní vyměnit i počítač a naopak. „i“ndividualita není laciná. Nový iMac najdete v českých e-shopech za ceny běžně přesahující 40 000 korun, v případě té nejlepší konfigurace si ještě dalších deset tisíc připlatíte. Ano, iMac je úchvatný kus techniky, ale za jeho cenu můžete mít tři velmi slušné stolní počítače, které mu výkonem ani výbavou nezůstanou nic dlužni. Navíc Apple už dávno není jediným výrobcem all-inone počítačů: například výrobky firem Asus či MSI se u nás dají pořídit i pod deset tisíc korun. Sice s menší pamětí, pomalejším procesorem a samozřejmě s nesrovnatelným designem, přesto ale v kancelářích odvedou dobrou práci. Troufnu si tedy tvrdit, že cílová skupina iMacu, alespoň u nás, bude opravdu nepočetná.

Novinka jménem iPad

Zbývá nám kousek nepopsaného papíru, a tak nakousněme ještě jedno jablíčko, tentokrát opravdovou novinku – iPad. Nepřepsal jsem se, nechtěl jsem napsat iPod, i když kritické hlasy tvrdí, že iPad vlastně není nic jiného než přerostlý iPod Touch. iPad spadá do kategorie tzv. tabletů; je větší než kapesní počítač (PDA, Smartphone), ale menší než laptop. Jde tedy o obdélníkovou desku, jejíž jednu stranu pokrývá dotykový LCD displej s úhlopříčkou 25 cm. Tradiční klávesnice chybí, a pokud potřebujete psát, můžete vyvolat klávesnici na displeji. Operační systém převzatý z iPhonu zajišťuje kompatibilitu s programy pro iPhone a iPod.

To je všechno pěkné, ale k čemu je to vlastně dobré? iPad nechce konkurovat notebookům ani netbookům. Je určen především pro zábavu, čtení elektronických knih a brouzdání po internetu. Zvládá všechny možné multimediální formáty, umí přehrávat hudbu a video, zobrazovat fotografie a textové dokumenty. Cílovou skupinou jsou mimo jiné studenti, kteří mohou zařízení používat k zobrazení elektronických učebnic, nebo si zahrát některou z her.

Hrdý Steve Jobs se svojí chloubou. Jaké ale budou prodeje?

Do České republiky by se iPad měl dostat až někdy na přelomu léta a podzimu. Přibližné ceny jsou však už známé. V USA se základní model prodává za 499 USD a nejvyšší 3G model s pamětí 64 GB přijde až na 829 USD.

Zdroj: Strategie

Nejčtenější