Nadhled nad městem

Lucie Stehlíková  |  Technika

Jako děti jsme měli pocit, že není nudnějšího kolotoče než ruské kolo. Dnes jsme ochotni zaplatit devatenáct liber za půlhodinovou projížďku Londýnským okem. Přece jen pohyblivý výhled na město z klimatizované kabiny a 135metrové výšky je jinačím zážitkem než rozhrkané pohupující se kabinky na Matějské.

LONDON EYE (Londýn, Velká Británie)

Nejvyšší ruské kolo na západní polokouli nestojí v zábavním parku, ale v Londýně na jižním nábřeží řeky Temže mezi Westminsterským a Hungerfordským mostem. Jde o kolo vyhlídkové, ne pouťovou atrakci, a účelem byl důstojný pohled na Londýn u příležitosti oslav nového milénia.

Kolo bylo sestaveno po částech na plovoucích pontonech a poprvé se otočilo 31. prosince 1999. Od ruského kola, na které jsme zvyklí z matějské, se liší nejen velikostí, ale i luxusem, uzavřené prosklené kabinky jsou klimatizované. Samozřejmě nejde o žádný adrenalin, jedna otáčka trvá celou půlhodinu, kolo se točí tak pomalu, že nemusí ani zastavovat, aby zájemci o vyhlídku nastoupili.

Na návrhu kola se podílela šestice britských architektů, jeho součástky připutovaly k Temži z různých koutů Evropy, ani Česká republika nezůstala pozadu. Hlavní hřídel, její závěsy a klouby konstrukce byly vyrobeny ve Škodovce. A za kolik si můžete pohled na Londýn z výšky 135 metrů dopřát?

Jízdenka pro dospělého (tím je každý od 16 do 60 let) stojí 18,90 libry – zvýhodňují se děti, senioři a čtyřčlenné rodiny. London Eye však nabízí i speciální zážitky – možnost objednat si soukromou kabinku, připít si tu šampaňským a vyslechnout žádost o ruku nebo třeba uspořádat s výhledem na Londýn dětskou narozeninovou party – účast je samozřejmě omezena – maximální počet hostů, kteří se do kabiny vejdou, je dvacet.

TEXAS STAR (Dallas, USA)

Ač se u nás ruskému kolu říká ruské, kolébkou tohoto vynálezu, tak jak jej známe dnes, jsou USA. První ruské kolo bylo vztyčeno v roce 1893 na světové výstavě v Chicagu. A podle jeho autora George Washingtona Gala Ferrise Jr. se jmenuje v anglosaském světě tato vyhlídková atrakce dodnes – Ferris Wheel.

Chicagské kolo bylo po přestěhování do St. Louis v roce 1906 zbouráno. Současné nejvyšší ruské kolo Spojených států stojí ve Fair Park v Dallasu, kde se konají největší výroční trhy v zemi. Není to ale žádný obr. Nejenže nemůže konkurovat těm asijským, ale ani svému předobrazu z konce devatenáctého století.

To měřilo 80,4 metru, kdežto texaská atrakce pouhých 64,6 metru. Přestože kolo nedosahuje obřích rozměrů, výhled, za kterým sem turisté přijíždějí především, je neuvěřitelný – při dobrém počasí až na výškové budovy dvaasedmdesát kilometrů vzdáleného města Fort Worth. Vystavět největší americké ruské kolo Texas Star stálo v roce 1985 2,2 milionu dolarů. Investice se ale jeho majitelům vyplatila. Dokonce před třemi lety mohli kompletně vyměnit osvětlení.

WIENER RIESENRAD (Vídeň, Rakousko)

V porovnání s londýnským je to vídeňské ruské kolo prťavé – vysoké je jen 65 metrů. Na druhé straně jde o jedno z prvních ruských kol, která byla kdy postavena. Konkrétně to bylo v roce 1897 u příležitosti oslav padesátiletého pobývání císaře pána Franze Josefa na rakouském trůnu a nemělo se dožít ani dvaceti let. Demolice byla plánována v roce 1916, ale město na ni nakonec nemělo peníze.

A tak zasáhla až druhá světová válka. V roce 1944 kolo shořelo, o rok později bylo zrekonstruováno. Avšak rozdíl je v tom, že původně třicetikabinové kolo bylo za druhé světové války poničeno a dnes se na Vídeň můžete dívat jen z patnáctky kabinek. V populárním Prateru kultury a oddechu jde stále o nejpopulárnější atrakci.

Její oblibu nezastínilo ani podstatně mladší kolo Blumenrad, které zde vyrostlo v roce 1993. A není se co divit, vždyť je téměř poloviční – pětatřicetimetrové. Do Prateru se neplatí vstupné, na jednotlivé atrakce již samozřejmě ano. Nadhled na Vídeň vás bude stát 8,50 eura, děti „létají“ za zvýhodněné vstupné, senioři nikoli.

I Vídeň nabízí speciální a samozřejmě zároveň dražší zážitky – můžete využít kabinu, která je zařízena stejně jako v roce spuštění kola, kabinu na večeři ve dvou, kabinu kavárenskou, koktejlovou i svatební.

SINGAPORE FLYER (Singapur)

Asie je před Evropou znovu o skok vpředu, tedy přesněji o skok výš. Nejvyšší stopětašedesátimetrové ruské kolo na světě se totiž od dubna roku 2008 točí v Singapuru poblíž přístavu Marina Bay. Do každé jeho kabinky se vejde osmadvacet výhleduchtivých turistů. Největší zájem o vyhlídkovou jízdu, která trvá 37 minut, je v době konání závodů formule 1. Z kola je nejlepší výhled na okruh Marina Bay Street Circuit.

Asijský tygr za tuto atrakci neváhal utratit 180 milionů dolarů. Brzy by měl být z nejvyššího ruského kola na světě výhled na největší městské zahrady na světě. Ve stále rostoucí metropoli se momentálně budují zahrady na víc než milionu metrů čtverečních. Budou tu například obrovské umělé stromy porostlé přírodní zelení, které budou v noci svítit jako lampy. Tuto atrakci však budete moct zhlédnout až příští rok. Zda se kvůli novému výhledu zvýší vstupné ze současných 29,50 singapurských dolarů, netušíme.

MOSCOW-850 (Moskva, Rusko)

Samozřejmě se za ruským kolem musíme podívat i do Ruska. A to konkrétně na moskevské výstaviště, kde je možné vedle úspěchů z éry SSSR zastoupených sousošími hrdinných rolníků, dělníků a družstevnic obdivovat třeba stálou expozici muzea kosmonautiky. Na oslavu 850. narozenin ruské metropole tu v roce 1997 vyrostlo třiasedmdesátimetrové vyhlídkové kolo, které také nese své prvenství – dnes je největším ve východní Evropě.

V době svého vzniku však bylo úplně největším evropským ruským kolem. Vzhledem k tomu, že Rusko ve výšce kola předhonila v roce 1999 Itálie se svým Eurowheel a o rok později Británie s „okem“, chtěla východní velmoc stavět znovu – tentokrát o téměř sto metrů vyšší kolo, které by bylo největší nejen v Evropě, ale i na světě.

Velkolepé plány na stosedmdesátimetrový Rus-3000, který měl být otevřen v roce 2004, však neprošly. Další konkurenti Moscow-850 se plánují v Gorkého parku kultury a oddechu (180metrové) a nedaleko Vrabčích hor, to má být „pouze“ 150metrové.

SOUTHERN STAR (Melbourne, Austrálie)

Před dvěma lety se začalo obří (120 m) moderní vyhlídkové kolo točit také v australském Melbourne (jediné na jižní polokouli). Kolem dokola prosklené kabiny pojmou celkem 420 návštěvníků, kteří v nich mohou dělat fotky na všechny strany a bez drncání. „Australská hvězda“, jak už to u ruských kol bývá, není žádný rychlík – točí se rychlostí 11 metrů za minutu – a to je údajně jen dvojnásobně rychlejší než chůze lenochoda.

Hlavní část kola byla vyrobena v Austrálii, i když opěrné sloupy se sem dovezly z Tasmánie a supermoderní kabiny zase z Japonska, kde mají s výrobou vyhlídkových kol svou zkušenost. Samozřejmě i australské kolo je v noci osvětleno. Na jeho rozzáření se spotřebovalo 3,7 kilometru LED diod.

Dohlédnout se z kola dá až do čtyřiceti kilometrů. Ze stodvacetimetrové výšky mají turisté jako na dlani například národní park Dandenong Ranges porostlý eukalyptovými lesy. Samozřejmě i Australané přišli na to, že jsou lidé, kteří chtějí ve výšce nejen fotografovat a ochotně pak platí. A tak je možné si pronajmout kabinu na soukromou párty s dvacítkou hostů, o které se postará cateringová firma.

EUROWHEEL (Ravenna, Itálie)

Italové se rozhodli stejně jako Britové oslavit nové milénium výhledem. Slavili o rok dřív, ač méně vysoko. V roce 1999 tak bylo v zábavním parku Mirabilandia deset kilometrů od Ravenny postaveno tehdy největší ruské kolo s názvem Eurowheel.

I z devadesáti metrů jsou však nádherné výhledy na Ravennu a přilehlé pláže a samozřejmě také na samotný zábavní park – například na opravdu adrenalinovou horskou dráhu se šesti loopingy nebo na věrohodně působící trosky New Yorku zasaženého neznámou katastrofou. Eurowheel není samozřejmě zrovna adrenalinovou atrakcí, i když zvlášť neopakovatelný zážitek nabízí v noci. Jedno světové prvenství totiž drží, se svými padesáti tisíci žárovkami jde o nejosvětlenější ruské kolo na světě.

Připočtěte k tomu ještě speciální laserovou show a ohňostroj, které nechybějí v Mirabilandii žádný večer. A nemusíte litovat, že tu schází pár desítek metrů k tomu nejvyššímu vyhlídkovému zážitku. Kolo je nedílnou součástí parku a je určeno jen pro jeho návštěvníky. Tudíž i ti, kdo stojí o pouhou vyhlídku musejí zaplatit vstup do Mirabilandie, který činí 31 eur pro dospělého a platí dva dny.

SUZHOU FERRIS WHEEL (Su-čou, Čína)

Do Vídně jsme se podívali za nejstarším ruským kolem, čínské město zahrad a vodních kanálů, kterému se také říká čínské Benátky (souhlasil by určitě i jeden z nejslavnějších Benátčanů Marco Polo, který Su-čou ve svém cestopise opěvoval s tím, že jde o velké a vznešené město), se naopak může chlubit loni otevřenou nejmladší vyhlídkovou atrakcí.

Suzhou Ferris Wheel není sice tak vysoké jako o tři roky starší čínské Star of Nanchang (160 m), ale zato dokáže pojmout do svých 60 kabinek 300 pasažérů najednou. Kolo je atrakcí zábavního a obchodního centra Suzhou Industrial Park, určitě největší a nepřehlédnutelnou, ale rozhodně ne jedinou.

Čína dokazuje, že je v technice stále dál, takže v sousedství kola je například 4D kino se sedačkami, které se natáčejí do šesti různých směrů, a řada dalších úžasných hi-tech atrakcí. Atraktivním zážitkem je pohled z osvětleného kola za tmy, který se nabízí návštěvníkům o víkendech.

Ale pozor, ve všední dny vás z parku vyhodí už v pět hodin odpoledne. Vstup do nového supermoderního centra zábavy na břehu jezera Jinji, které kontrastuje s městem jinak plným historických památek (např. „šikmá věž“ pagoda Jün-jen), je poměrně laciný, pouhých 80 jüanů.

SKY DREAM FUKUOKA (Fukuoka, Japonsko)

Japonská Fukuoka stojí za návštěvu, i kdyby tu žádné ruské kolo nestálo – v letech 1997, 1999 a 2000 byla vyhlášena nejlepším městem v Asii, v roce 2008 si odnesla dokonce celosvětové uznání – na 14. místě se umístila ve výčtu světových měst, v nichž se nejlépe žije. Je druhým nejmladším městem v Japonsku s průměrným věkem obyvatel 38,6 let a zároveň druhým nejrychleji se rozrůstajícím japonským městem.

V roce 2002 se rozrostla navíc o stodvacetimetrové ruské kolo Sky Dream, které stojí v přístavním areálu Evergreen Marinea. Klimatizované kabinky mají bezbariérový přístup a na první pohled připomínají lanovku v některém z alpských horských středisek. Jen stojany na lyže a snowboardy chybějí.

Dvacetiminutovou jízdu v něm mají děti do čtyř let zdarma, dospělý pak zaplatí 800 jenů. Seniorské slevy nejsou. Jedno z nejmladších měst na světě zřejmě s důchodci vůbec nepočítá. Výhled z kabinek je jak na moře, tak na městské panoráma i na moderní budovy čtvrti Momochi.

Zdroj: Forwomen

Nejčtenější