Na periferii Galaxie není život

J. PETR  |  Vesmír
Na periferii Galaxie není život

Na okraji naší Galaxie nevládnou příhodné podmínky pro vznik planet, jež by mohly hostit život. K tomuto závěru došli japonští astronomové poté, co studovali vznik planet kolem hvězd na periferii Mléčné dráhy. Hvězdy z okraje Galaxie nemají dost kyslíku, křemíku a železa, což jsou hlavní prvky tvořící Zemi. Chikako Yasui a Naoto Kobayashi z university v Tokiu sledovali formování planet v oblaku kosmického prachu a plynů, který leží v souhvězdí Kasiopeje a nachází se asi 62 000 světelných let od centra Mléčné dráhy.

Tento tzv. Digelův oblak 2 je tedy dvakrát dále od středu Galaxie než naše Slunce. Hvězdy, které v mračnu vznikají, jsou staré jen půl milionu roků. Většina takto mladých hvězd mívá kolem sebe disk prachu a plynů, z nichž se tvoří planety. Japonští astronomové prostudovali v Digelově oblaku 2 celkem 111 hvězd. Typické disky prozrazující formování planet ale našli jen u každé páté hvězdy. To je překvapivě málo. Na vině je nedostatek materiálu pro prach, který pohlcuje ultrafialové záření hvězdy a chrání tak plyny z disku před rozptýlením. Málo „zaprášené“ disky tvořené především plyny jsou proto krajně nestabilní a rychle zanikají.