Na baterky přes dva kontinenty. A bez řidiče!

Martin Tůma  |  Technika

Ve 13. století se vydal benátský kupec Marco Polo z Itálie až do Říše středu, dnešní Číny, a po svém návratu napsal o tomto putování cestopis Milion.

O 800 let později investovala italská společnost VisLab mnoho miliónů euro a desetiletí práce do vývoje robotických vozidel, aby podnikla podobnou cestu. I ona míří ze srdce Itálie až do nejvzdálenějších končin Číny.

Cesta začala v Parmě 20. července tohoto roku a skončit má 28. října v čínském Šanghaji při příležitosti vyvrcholení světové výstavy Expo 2010. Ale na rozdíl od Marca Pola se vydala karavana robotizovaných dodávek přes mnohem drsnější končiny ruské Sibiře.

Na první pohled se jedná o obyčejné (možná poněkud omšelé) dodávky. Uvnitř se ale skrývá desetiletí vývoje a know-how autonomního řízení a navigace. Lidé, kteří jsou taktéž součástí výpravy, se pouze vezou jako pasažéři. Robotům do řízení, kromě naprosto krizových situací, nesmí zasahovat. Jejich úkolem je údržba a nabíjení, jelikož auta jedou ryze na baterie.

Vozidla tvoří karavanu – auto v čele karavanu vede a ostatní jej následují. Roboti si musí na své cestě poradit jak s hustým městským provozem, tak s tím, co v Rusku vydávají za silnice. A uvidíme, jak dopadne jejich cesta po Číně. Průběh cesty a blog cestovatelů najdete na níže uvedené adrese.

Zdroj: http://viac.vislab.it
Foto: VisLab

Nejčtenější